Direktør for innovasjon og marketing i Kantar Media, Ingvar Sandvik, under Medietrender-seminaret torsdag formiddag.

De 20 største podkastene står for halvparten av konsumet

Kantar Medias Ingvar Sandvik presenterte «rikets medietilstand» under årets Medietrender-seminar.

Publisert

Nå vet ni av ti hva en podkast er, og 44 prosent hører på en podkast minst én gang i uken. 

Det kommer fram av tallene direktør for innovasjon og marketing i Kantar Media, Ingvar Sandvik presenterte på Kantar Medias Medietrender 2024 på Filmens hus i Oslo torsdag. 

Funnene viser at de ti største podkastene nå står for en tredjedel av konsumet på en uke, mens topp 20 podkaster står for ca. 50 prosent av konsumet. Disse tjue podkastene utgjør to-tre prosent av alle podkaster. 

Drar man det litt lenger, så står 15 prosent av alle podkastene for 90 prosent av konsumet. Disse tallene har ikke endret seg noe særlig fra 2022. 

– Det krever litt å slå seg inn i toppsjiktet av podkastmarkedet, sier Sandvik.

Tallene viser at podkast har en liten økning, med 19 prosent som hører på podkast daglig, mens 33 prosent lytter minst én gang ukentlig.

– En kjempeutfordring

Sandvik drar fram at samfunnet er i dyrtid, noe som påvirker de fleste, inkludert mediebransjen.

Strømmetjenestene øker likevel, og nå disponerer 83 prosent minst én strømmetjeneste. Gjennomsnittet for antall strømmetjenester man disponerer er på 3,4, opp fra i underkant av 3. 

Sandvik tror dog det er tøft i dyrtiden.

– Hvor mye er det folk har råd til å betale på dette? Noen av dem koster ganske mye, kommenterer han, og sikter da særlig til abonnement som inneholder Premier League. 

Av de som er størst av strømmetjenestene er Netflix fortsatt på topp på 64 prosent, etterfulgt av TV 2 Play og HBO, mens Disney+ og Viaplay er henholdsvis nummer fire og fem.

TV 2 Play øker mest av de største.

– Vi ser at folk legger mer penger på bordet i sin mediebruk enn det man gjorde tidligere, men det er fremfor alt strømmetjenester. Det stjeler mye av pengene, mens det er flatt på aviser, sier Sandvik.

Gjennomstnittelig månedlig personlig forbruk på strømmetjenester steg til 504 kroner i 2023, opp fra 460 året før. For aviser økte forbruket litt, fra 142 kroner i fjor til 157 i år. 

Unge på sosiale medier

Ifølge undersøkelsen mener tre fjerdeler av befolkningen over 18 år at nettaviser er den viktigste nyhetskilden.

I gruppen 12-17 år er det sosiale medier som er den viktigste nyhetskilden. Dette har vært stabilt de siste tre årene. 

– Det er en kjempeutfordring hos norske medier. Jeg synes det er litt skremmende at «kidsa» som vokser opp nå bruker sosiale medier som sannhetsvitne for det vi skal mene, kommenterer Sandvik.

Av bruk er Facebook. stabilt, men går litt nedover. Det samme gjelder Instagram, mens Snapchat er og har vært størst de siste fem årene, til tross for en liten tilbakegang blant de unge.

Nå bruker 77 prosent av 15-29-åringene Snapchat - en nedgang på fire prosentpoeng.

TikTok øker også hos 12-17-åringene, og nå bruker 73 prosent appen daglig, ifølge Sandvik.

Et annet medium som også øker er X (eks-Twitter). Sandvik spør seg om det er en trend, og sier at Twitter har ligget lenge i sumpen.

– Vi får ta det med en liten klype salt, for det var annerledes for noen år siden.Vi er litt usikre på i hvilken grad X har blitt mer provokative og tiltrekker seg yngre mennesker, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS