Innspilling hos NRK Oppdatert.

NRK Oppdatert øker til fem episoder i uka: – Må være mer på hugget for å levere

Podkasten NRK Oppdatert har i år økt både redaksjon og antall ukentlige episoder. Det gir rom for å prøve ut nye ting.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Inne i studio sitter Gry Veiby og Ina Swann sammen med lyddesigner Espen Bjørlo Mellem og spiller inn en episode til NRKs podkast Oppdatert.

Drøye to uker har gått siden de feiret treårsdagen til podkasten, og samtidig øker til fem episoder i uka.

– Det er krevende, men gøy. Vi er en ganske ny redaksjon. Det har tatt litt tid å sette seg, men nå merker man at tannhjulene går litt enklere, forteller Veiby.

Swann innrømmer at hun kjenner litt på presset på å levere.

– Vi har ikke måttet levere hver eneste dag. Vi har kunnet velge litt før, men nå er det litt mer press, og man må være mer på hugget for å levere, forteller hun.

– Fem episoder gir muligheter til å eksperimentere og prøve nye ting, men det ødelegger ikke konseptet. Det er veldig gøy - at man kan tenke litt nytt, skyter Veiby inn.

Utvidet stab

I takt med økt frekvens i episoder har også podkasten ansatt flere. Nå teller ansatte i Oppdatert 12 personer.

Det er en tredobling fra da de begynte for tre år siden, med fire ansatte.

Redaksjonsleder Ingrid Indseth begynte selv i sommer, og forteller til Medier24 at podkasten, som er under nyhetsavdelingen, ble skånet fra budsjettkutt i NRK.

– Vi er veldig heldige i den situasjonen vi er i at vi er skånet fra kuttrunden. Vi har også blitt satset veldig på i året som vi er i ferd med å avslutte. Vi er på den ytterste grønne gren der, men det er tungt å se kollegaer andre steder som er rammet, sier hun.

– Men for nyhetsavdelingen har de siste årene vist at nyhetsbehovet er mer konstant med først covid så krig.

Gründerprosjekt

Indseth beskriver starten av Oppdatert som nærmest et gründerprosjekt innad i store NRK Nyheter.

– Jeg er utrolig imponert over hva de fikk til, men de jobbet nok 24/7 nesten, sier hun.

– Vi så allerede da at det er ressurskrevende produksjon vi holder på med, nettopp fordi vi ønsker at det skal være en komplett fortelling med et godt lydbilde. Derfor kom beslutningen i året vi er i nå om å styrke gjengen.

Blant gjengen på 12 er to lyddesignere som er leid inn fra lydgruppa.

– Det at vi tenker lydfortelling fra start er det vi mener gjør at det blir så bra, kommenterer Indseth.

Redaksjonsleder hos NRK Oppdatert, Ingrid Indseth.

Treffer unge

På et kontor forbi desken henger «Silje, 25» på veggen som inspirasjon for målgruppen.

Da NRK skulle starte med podkast snakket de med folk i målgruppen for å finne ut hvordan «Silje, 25» og jevnaldrende skulle høre på nyheter.

– Tilbakemeldingen var at det var vanskelig å følge med. Det var ikke for dem. De følte seg ekskludert. Da ble løsningen å fortelle nyheter eller hva som leder opp til nyheter som historier, forklarer Indseth.

På Spotify viser demografitallene for Oppdatert i 2022, som Medier24 har fått innsyn i, at 60 prosent av lytterne er mellom 18 og 34 år, der flesteparten av lytterne er mellom 28 og 34 år.

Kjønnsmessig er lytterne 51 prosent menn, 48 prosent kvinner, mens det siste prosentpoenget er non-binary og ikke spesifisert.

Gjenomføringsgraden for episodene hittil i år er 71 prosent som fullfører, mens 87 prosent er med tre fjerdeler.

Gjennom store deler av året troner også podkasten øverst på Podtoppen.

– Oppdatert er bygget på det som alle snakker om at man skal gjøre, nemlig å gå til de man skal nå. Det har man gjort ordentlig, og det ser man at gir varig effekt, kommenterer Indseth.

Demografitallene til NRK, hentet fra Spotify.

Kamp om folks tid

Hun anerkjenner samtidig at det er en kamp om folks tid, med flere andre konkurrenter på banen.

– Vi har ikke som mål at det skal øke dramatisk i unike brukere, men å ha et større tilbud til også de vi har per i dag, der de har større valgmulighet på hva de skal lytte til, tror jeg på sikt vil bidra til at vi styrker kjernen i lytterne til Oppdatert, sier hun.

– Hvordan skal man vinne den kampen?

– Jeg tror det er å gi noe som gir lytterne nytte og som samtidig kan underholde. Da er du i kjernen av hva Oppdatert skal være. Derfor har jeg trua på Oppdatert som konsept. Vi tar på alvor behovet for å vite, og samtidig skjønner at å gjøre det i en historiefortellende måte gjør at det blir litt mindre ork, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS