Prosjektleder Jan Stian Vold i Bergens Tidende under sitt foredrag på Nordiske Mediedager.Foto: Kent Olsen
Artiklene til BTs roboter nærmer seg 10 millioner visninger
Bergens Tidende har på få år lansert flere roboter som lager artikler. Tanken er at journalistene kan bruke tiden sin på å lage saker som ikke kan automatiseres.
(BERGEN): – Det er et hyperlokalt nyhetsbyrå som spyr ut saker i et bankende kjør.
Det sier prosjektleder i Bergens Tidende, Jan Stian Vold, om robotene avisen har tatt i bruk de siste årene.
I dag har BT fire roboter som dekker følgende områder:
Boligsalg
Hyttesalg
Bedrifter
Fotball
– Der du har reportere som prioriterer den biten av journalistikken som ikke kan automatiseres, så overlater du løpemeldingene til teknologi. Det er bra for journalister, og kan også være bra for leserene, sier Vold fra scenen under Nordiske Mediedager.
Lag på lag
Han forteller at arbeidet startet i 2019/2020. Da var første robot ut «boligroboten».
– Ved en inkurie havnet en av testartiklene våre høyt på BT-fronten. Den ble lest helt vilt bra. Da skjønte vi at vi er på sporet av noe, forteller han.
Roboten er siden starten utviklet til å gå fra å bare referere til enkeltsalg til å zoome ut og se på områder i nærheten, bydeler og forskjeller.
Den går også lengre ut og ser på regionale og nasjonale tall i et tiårsperspektiv.
– Vi har fått en innholdspakke som gir den beste informasjonen om det lokale markedet, sier han fra scenen.
Etter det ble «hytteroboten» til, samt «bedriftsroboten», som han kaller en uventet lesersuksess.
– Det gikk en uke, så dukket det opp en sak om at Porsche-butikken hadde doblet omsetningen i 2020. Det er en kjempegod nyhetssak. Den enkle forklaringen er at i koronatiden brukte folk tiden på å reise. Da hadde du en spiss nyhetssak, sier Vold.
Samlet sett har robotene publisert snart 50.000 artikler.
Han frykter ikke for «spam», og tror heller artiklene har en verdi på sikt.
Leserne er også interesserte i stoffet. Til nå har artiklene fra robotene solgt 3.000 artikler, der «boligroboten» har stått for rundt to tredjedeler, opplyser Vold.
Artiklene nærmer seg også ti millioner visninger.
Det sier han seg fornøyd med, selv om det bare er prosentvis av det totale artikkelsalget og visninger til BT.
– Det er kun for abonnenter, og får ikke veldig høy fronting, og det legges heller ikke ut på sosiale medier, sier han.
Dataene roboten henter ut blir også brukt til egne saker. Han kaller det for et varslingssystem.
– Fredrik Mohn hadde solgt et hus, noe roboten oppdaget. Så bygget man videre og laget en sak. Ved noen tilfeller har man hentet data og laget «ordentlig journalistikk», kommenterer han.
BT er i gang med å lage en ny robot, denne gangen om været. De satser på å være en «Yr light», ifølge Vold.
– Roboten skal lage titler, ingresser og tekster, og vi skal gi den en underholdende touch. Du skal få været slik det er, men også litt annet. Det skal være litt gøy, sier han.