DE UTSENDTE: Fra venstre: Dima Maliarchuk konkurrerte på ski, Even Nævdal tok kollektivtransport og Kristian Møller Krystad gikk på truger.

VG «snudde skjermen» igjen i snøkaoset: – Retningen vi ønsker å gjøre ting fremover

VG brukte snøværet til å teste ut direktesending i høydeformat.

Publisert

Da Oslo våknet til store mengder med snø tirsdag morgen, visste VG hvordan de skulle dekke hendelsen på en annerledes måte.

Tidligere har VG hatt god erfaring med å «snu skjermen», og kunne vise til rekordtall fra sin dekning av USA-valget i fjor. Tirsdag prøvde de igjen direktesending i høydeformat - denne gangen fra snøkaoset i Oslo.

Fire reportere ble sendt ut med hvert sitt transportmiddel, GPS-tracking og kamera for å finne ut hvem som kunne komme først til Nordpolen i Oslo.

Konkurransen gikk fra Grønland til Nordpolen i Oslo. Seerne kunne følge reporterne på kartet i midten.

Selve ideen ble jobbet ut av blant annet Camilla Brække på redaksjonell utvikling, forteller utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne.

– Det er retningen vi ønsker å gjøre ting fremover; tilpasset mobilen, og tilpasset det vi tror er måten spesielt yngre brukere ønsker å konsumere TV på i fremtiden, sier han.

Tirsdagens sending er en forlengelse av prosjektet VG hadde under USA-valget, som var i høydeformat, og som også hadde kommentarfelt.

– For VG er det viktig å dekke det viktigste som skjer. I dag var det snøværet i hovedstaden. Da er det et mål for oss, også på denne typen hendelser, å videreutvikle fortellerteknikken på en måte som gjør at vi blir relevante også i fremtiden, sier Brenne.

Innovasjonskultur

Sendingen var en del av et større bilde, der VG også dekket snøværet på vanlig måte. Brenne forteller at VG ønsker å ha en innovasjonskultur, og sendingen er et resultat av den.

– Vi vet at vi har et stort publikum i utgangspunktet. Så vet vi at vi får et mye større publikum de dagene hvor det skjer store ting, som valget eller når hele Østlandet er lammet av en del snø. Da er det på denne type dager det er kult å gjøre sånne grep, for da har vi et publikum som ofte er større enn det vi har til vanlig, forklarer Brenne.

Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG.

Under valget lærte VG at høydeformat fungerer godt.

– Vi lærte også at å ha en noe mer uformell stil på skjermen enn tradisjonelle TV-ankere i dress også passer godt med VGs merkevare og fortellerspråk. Og vi lærte en del detaljer rundt når man skal splitte skjermen og på hvilke måter, sier han.

– Veldig gøy

Det var hovedsakelig VGs sosiale medier-avdeling som gjennomførte sendingen. Leder for sosiale medier og nye formater, Siri Pallesen, forteller at de har ladet opp til snøværet allerede i helgen.

Selve sendingen tirsdag endte med følgende tall:

  • 700-800 klikke seg inn i minuttet
  • Totalt 65.000 fulgte sendingen

– Det var utrolig gøy. Det er ikke så vanlig at man ser folk som går på ski og truger i Oslo sentrum, så de (reporterne) fikk noen kommentarer og spørsmål underveis i løypa, forteller Pallesen.

Leder for sosiale medier og nye formater i VG, Siri Pallesen

Og her kommer det en liten spoiler: selv om de i bilen tok en enkel seier, ble det likevel spennende på tampen.

– Det var bare noen sekunder på Even Nævdal som tok kollektiv og Kristian Møller Krystad på truger. Det ble en skikkelig sluttspurt, forteller hun, og skyter kjapt inn:

– Til forbedringspotensiale, så får vi få på en kommentator fra Nord-Norge som kan le litt av oss i Oslo som ikke klarer å ha orden på livet vårt når det plutselig begynner å snø.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS