Video og podkast-sjef i Finansavisen, Marius Mørch Larsen, forklarer suksessen på lyd med en større satsing.
– Vi har prøvd å være smarte på hvordan vi bruker penger, tid, og være effektive med hvordan vi utvikler dette. Veldig mye handler om å satse på godt innhold og god lyd, sier Mørch Larsen, som beskriver tv-sendingen av Økonominyhetene som en institusjon for Finansavisen.
– Før var tv-sendingen noe vi la ut som lyd etterpå. Mange lager nå video av podkastene, men vi har tenkt andre veien. Så dette skal være et fullverdig lydprodukt, i tillegg til at det er en sending du kan se. Økonominyhetene er en institusjon som fikk nytt liv gjennom at vi har investert i utstyr for at det skal se bra ut og høres bra ut, i tillegg til at vi har noen unike programledere.
– Kort vei til beslutningene
I tråd med den økte satsingen på både tv og lyd, hentet Finansavisen Marius Lorentzen fra E24 i september i fjor.
I tillegg er aksjeekspert Karl Johan Molnes med i morgensendingene.
Lorentzen beskriver den første tiden på kontorene på Smestad i Oslo som veldig gøy.
– Det har skjedd masse siden jeg kom. Vi fikk inn
Marius som sjef for lyd og bilde, profesjonalisert dette og fått
faste produsenter både på podkast og tv, forteller Lorentzen til Medier24.
Han påpeker også at dette er en familiebedrift, eid av Trygve Hegnar.
– Fordelen er at det er kort vei til beslutningene. Det tar
ikke lang tid før vi får ja eller nei.
Video og podkast-sjefen er glad for at Hegnar Media har gitt dem mulighet til å satse på lyd og bilde.
– Slik sett har Hegnar vært forutseende ved at han tillater oss å gjøre disse tingene, han gir oss rom til å satse på det og utvikle det. Det gir åpenbart frukter, samtidig som vi må levere hele tiden. Dette er ikke en dugnad heller, sier Larsen.
Med et snitt på over 20.000 er Økonominyhetene dobbelt så store som Dagens Næringslivs (DN) Finansredaksjonen-podcast (9.250 unike lyttere), og nesten dobbelt så store som E24-Podden ( 13.767).
– Hva tenker dere om at dere er større enn konkurrentene?
– Det er en refleksjon av dedikasjonen vi legger for å lykkes med dette her, og at lytterne føler at vi tar dem seriøst. Men vi synes åpenbart at det er gøy, svarer Mørch Larsen.
Antall unike lyttere i uke 44, plassere også Økonominyhetene som den 6. største nyhetspodcasten.
– Det er mye viktigere enn at vi er større enn konkurrentene. Det betyr at vi begynner å bli viktige for de som hører på podkast, forteller Lorentzen.
Når ut til et yngre publikum
I tillegg til Økonominyhetene, opplever også Finansavisen en økning i antall lyttere på Morgenkaffen og andre lydprodukter om kunst, klokker, bil og vin.
Programleder for Morgenkaffen, Torgeir Kveim Sti, trekker frem andre underliggende faktorer som kan spille for utviklingen.
– Det ser man på nettavis-tallene også. Næringslivsjournalistikk
øker jo. Når det gjelder podkast så konsumerer folk nyheter på en litt andre
måter i dag, og det har utviklet seg gjerne i retning podkast, sier Kveim Sti og legger til.
– Så
er det en viktig måte å nå ut til et yngre publikum.
– Økonomi er blitt viktigere for folk. Plutselig bryr man seg
om renten. Kan økningen skyldes dette, og at det vil gå ned igjen om økonomien
ikke lenger blir så viktig for folk?
– Nei, jeg tror ikke det. Økningen vår startet før børsnedturen startet. Jeg tror ikke folk hører på podkasten for å finne ut hvordan de skal redde aksjeporteføljen de startet med under pandemien. Jeg tror de er mer der hvor de skal fortsette å investere eller ønsker å finne ut hva bransjen snakker om, svarer Mørch Larsen.
Han poengterer at innholdet er rettet mot de som allerede interesserer seg for, og kan en del om finans- og aksjemarkedet.
– Tallene og veksten er også såpass jevne. Det er ikke fordi vi har en episode om at Norges Bank skrur opp renten. Det er en jevn kurve over tid, tilføyer Lorentzen.