(BERGEN): Bergens Tidende (BT) har nylig gjennomført en beredskapsøvelse for omdømmekriser.
Her fikk ledelsen i BT en case som de måtte forholde seg til, hvor det ble stilt spørsmål om habiliteten til journalisten bak en fiktiv artikkel med utgangspunkt i barnevernet.
Caset utviklet seg med stadig ny informasjon for å gjøre det utfordrende for ledelsen i BT, som fungerte som en beredskapsgruppe.
Ideen til øvelsen kom fra redaksjonssjef i BT Liv Skotheim. Hun inviterte stabssjef Morten Andersen i Aftenposten med som fasilitator og sammen laget de caset.
Andersen ledet gruppen gjennom øvelsen og evalueringen etterpå.
Skotheim synes det var bra at beredskapsgruppen tok øvelsen på alvor.
– Det var overraskende høyt stressnivå i beredskapsgruppen. Svetten rant, men så roet vi oss mer etter hvert, sier Skotheim til Medier24.
Vil ikke sitte på en høy hest
Utgangspunktet for beredskapsøvelsene i BT kommer egentlig fra et sikkerhetshensyn. Tidligere har de øvd på at journalister havner i ulykker mens de er i felt.
– Så slo det oss at det mest nærliggende som kan skje av kriser er ikke ulykker og død, men omdømmekriser, sier Skotheim.
Med omdømmekrise mener Skotheim at BT kan ha gjort en redaksjonell feil som gjør at de havner i en omdømmekrise
De siste årene har det vært flere omdømmekriser i norske medier. Blant de mest kjente er Bar Vulkan- og Bamsegutt-saken.
Skotheim er klar på at slike kriser kan treffe alle i bransjen.
– Vi skal ikke sitte på vår høye hest her, dette kan skje oss. Hvor forberedt er vi på det? Ikke godt nok. Men etter øvelsen vil jeg si vi er bedre enn før.
– Vi gjorde feil
Hensikten med beredskapsøvelsen var dermed å gjøre ledelsen i BT bedre forberedt på slike scenarioer.
Mens casen foregikk i et lukket rom, dukket det stadig opp nye momenter for beredskapsgruppen, blant annet oppringinger fra eksterne journalister.
– Det var mye å håndtere og en skikkelig stresstest. Det var veldig lærerikt, og vi gjorde feil.
Dermed måtte ledelsen løse alle de konkrete oppgavene som dukket opp. De skrev blant annet pressemelding og de interne Slack-meldingene som skulle ut til ansatte.
Etter at øvelsen var over, hadde de en grundig gjennomgang. Skotheim forteller at de lærte mye, blant annet verdien av jevnlig internkommunikasjon.
– Det er en stresstest å sitte på andre siden av bordet og bli oppringt av journalister. Vi løp ut av møter for å svare, som er fint. Men vi burde nok tenkt enda mer internkommunikasjon.
– Lurt å gå ut litt ydmykt
I etterkant av øvelsen fikk Skotheim en erkjennelse av hvordan det er å være på den andre siden av mikrofonen når det skjer en feil.
– Man skjønner hvor vanskelig det er å håndtere slike ting. Men man blir nysgjerrig på å gjøre de riktige tingene, og lære av andres feil, sier Skotheim og trekker fram et eksempel:
– Det er veldig dumt å gå ut bombastisk, fordi det stadig kommer ny informasjon. Jeg tror det er lurt å gå ut litt ydmykt og si at man ikke har hele bildet enda, men at vi jobber intenst med saken.
BTs redaksjonssjef vil anbefale andre mediehus å gjennomføre en slik øvelse.
– Jeg tror det er lurt å øve, for det er lett å gjøre feil, kanskje spesielt i krevende omdømmekriser.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no