Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen og redaksjonssjef Reidar Kristiansen.
Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen og redaksjonssjef Reidar Kristiansen.

NRK vil ha med presse­vakten for å definere redaksjonelle kriser

NRK ønsker å innføre en «oransje knapp» for å fange opp redaksjonelle kriser. Da skal blant annet kommunikasjonssjefen og pressevakten kobles på.

Publisert

De siste årene har NRK stått i mediestormer rundt samarbeidet med Sophie Elise og avpubliseringene av «Ingen Elsker Bamsegutt» og «Team Ingebrigtsen».

Nå ønsker kringkasteren å innføre en «oransje knapp», for å fange opp en krise før den virkelig tar av.

– Det er dessverre ikke en fysisk knapp. Det er en struktur for når det begynner å lukte litt svidd, men ikke har blitt en brann, sier Reidar Kristiansen på scenen under høstmøtet til Norsk Redaktørforening.

Redaksjonssjef i dokumentar og samfunn i NRK, Reidar Kristiansen.
Redaksjonssjef i dokumentar og samfunn i NRK, Reidar Kristiansen.

Han er redaksjonssjef i dokumentar og samfunnsavdelingen i NRK. I tillegg er han i turnus for krisestaben, og ledet en av arbeidsgruppene som har jobbet med prosjektet «Bedre Rustet».

Prosjektet kom i gang etter NRK evaluerte eget arbeid med dokumentaren «Ingen Elsker Bamsegutt». Fire arbeidsgrupper så på redaktørrollen, presseetikk i NRK, hvordan jobbe med krevende prosjekter og hvordan håndtere redaksjonelle kriser.

Kristiansen var leder for den siste gruppa.

Foreslår møte

NRK definerer en redaksjonell krise slik: «En redaksjonell krise oppstår når tilliten er truet som følge av redaksjonelle eller publisistiske valg.»

Gruppen foreslår at det skal skje et konkret møte når noen «trykker» på den oransje knappen.

Til Medier24 forklarer Kristiansen:

– Det møtet er mellom redaktøren, som er ansvarlig for det aktuelle innholdet, en etikkrådgiver, kommunikasjonssjef og pressevakt.

I starten av en krise er handlingsrommet størst, mener han, og derfor er det viktig å starte tidlig. Han sier poenget er at det er fire mennesker med litt ulike perspektiver og kompetanse.

– Som får gjort en ordentlig vurdering av hvor alvorlig dette er.

– Hvorfor er det viktig å ha med kommunikasjonsfolk på dette arbeidet?

– Det er de som kjenner på trøkk utenfra, og som ofte har bedre bilde av for eksempel hva som skjer på sosiale medier og sånt. Og så vil jo de også i mange tilfeller være sentrale i håndteringen av det hvis det blir en krise, så er det de som tar imot pressehenvendelser og sånt. Det er bra for de også å være koblet på tidlig i løpet hvis det skulle bli en stor sak, sier Kristiansen.

Det skal være en agenda og et referat fra møtene.

Leder skal varsle pressevakt

Kristiansen at redaksjonelle miljø kan lære av sikkerhetsorganisasjoner, og at det er god støtte i ferdig struktur. Det sier han fra scenen under Norsk Redaktørforenings høstmøte.

– Selv om det kan virke formalistisk, så ligger det god støtte i å vite at man skal møtes, man skal snakke om disse tingene og vedta enten sånn eller sånn eller sånn, sier han.

Møteleder Trygve Rønningen spør hvem som kan trykke på den oransje knappen.

– Vi vil at alle ansatte skal varsle sin nærmeste leder. Man fanger kanskje opp noe på sosiale medier, man ser at noen kommer med påstand om vår journalistikk og tenker «hvis dette stemmer så er det faktisk litt alvorlig for oss», forklarer Kristiansen.

Så er det lederen som skal ta kontakt med pressevakten.

Plikt å si ifra

NRK er stort, og kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen sier det er ute i miljøene krisene oppdages først.

– Dette vil hjelpe oss å oppdage krisene tidligere, og håndtere dem, sier hun fra scenen.

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen
Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen

Hun sier de må bygge en kultur for at alle skal tørre å si ifra, selv om det er tatt en redaksjonell beslutning.

– Det er alles plikt og rett å si ifra, sier hun.

– Det handler ikke om angiveri, eller at man trekker en redaktørvurdering i tvil. Det handler om at her er det en uro, og om det er grunn til det eller ikke, sier Kristiansen.

Han sier de må gjøre terskelen for å si ifra så lav som mulig, og at dette møtet er en måte å gjøre det på. 

Vanskelig å tegne grense

Kristiansen understreker at det at NRK får kritikk ikke nødvendigvis utløser en krise.

Når Medier24 prater med ham, spør vi:

– Hvor går grensa på, «oi, nå er det noen som er sure på oss på Facebook» kontra at man skal trykke på den knappen her?

– Det er jo vanskelig å tegne opp den veldig konkrete, men jeg tenker hvis man er i tvil, så er det alltid lurt å ta den praten nettopp for å få andres perspektiver. Få diskutert med noen flere, at man ikke sitter alene med den uroen.

Arbeidet med den «oransje knappen» er ikke ferdig, og er i utgangspunktet et forslag. Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen sier til Medier24 at den skal jobbes videre med. 

De vet ikke når den eventuelt vil bli innført og hvordan strukturen til slutt vil se ut.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS