Trond Olav Skrunes, Kjersti Sortland, Gard Steiro, Lars Håkon Grønning og Trine Eilertsen, alle redaktører i Schibsted-aviser.Illustrasjon/montasje: Kent Olsen
Slik bygges nye Schibsted Media - store endringer på teknologi
Schibsted Media er i full gang med å bygge opp sitt nye selskap. Overgangsfasen byr på enkelte doble kostnader.
Nå jobbes det med å bygge opp et nytt Schibsted Media, og retningen for selskapet skal peiles ut.
Medier24 har tatt runden med flere av Schibsted-redaktørene for å høre hva som skjer i prosessen akkurat nå.
Store endringer
Ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro, sitter også i konsernledelsen i det nye Schibsted Media.
Han forklarer at det fortsatt er mye som er uavklart for hvordan splitten vil virke inn på VGs virksomhet.
– Livet i redaksjonen er akkurat som før splitten. Men det er særlig på teknologisiden at det er ganske store endringer, sier Steiro til Medier24.
Nøyaktig hva disse endringene vil føre til på kort sikt, er vanskelig å si på nåværende tidspunkt, forklarer han.
– Vi jobber nå med å tegne opp et målbilde for hvordan dette skal bli på sikt. Det er interessant og spennende, og vi får mulighet til å tilpasse løsningene til en medievirksomhet, og ikke til et mer sammensatt selskap som vi var.
Som både redaktør og en del av konsernledelsen, har Steiro stor påvirkning på valgene som skal bli tatt.
Han mener det er viktig å få løsninger og teknologi som er tilpasset redaksjonens behov.
– Slik at vi kan skape et godt handlingsrom for kvalitetsjournalistikk, og samtidig drive produktutvikling - både agilt, men også å få skalafordeler av det vi utvikler.
Samtidig som Schibsted Media utvikler nye teknologiske løsninger og tjenester, bruker de også tjenestene fra det gamle Schibsted-konsernet.
– Hvordan vil en slik spagat slå ut økonomisk på budsjettene til de enkelte mediehusene?
– Det ærlige svaret er at vi ikke vet enda. Sannsynligvis vil det i en overgangsfase være høyere kostnader på noen områder. Men på sikt må målet vårt være at disse løsningene skal bli rimeligere, og i hvert fall bedre tilpasset våre behov.
Han beskriver dagens løsninger som minste felles multiplum mellom mediene og markedsplassene.
– Det er ikke sikkert at det er det riktige for oss.
– Mer transparent
Aftenpostens sjefredaktør og adm. dir., Trine Eilertsen sier til Medier24 at redaksjonen er ganske skjermet fra splitten, men at det nok merkes i andre deler av konsernet - inkludert hos henne, ettersom hun sitter i konsernledelsen.
– Det vi jobber mye med er å bygge det nye selskapet samtidig som vi skal holde i gang daglig drift. Det er en ganske spenstig øvelse, sier hun, og utdyper:
– Det vi prøver å gjøre er å bygge et enklere, mer transparent og lettere å forstå type selskap. Nå er vi et rent medieselskap, og da har vi mulighet til å forenkle ganske mye.
Blant annet sier hun at de nå kan være mer åpne om tall, og at hun håper det er mulig å knytte tillitsvalgte tettere på diskusjoner og prosesser.
På teknologifronten trekker hun fram at de også leverer tjenester til markedsplassene, og at markedsplassene leverer tjenester til Schibsted Media.
– Det er avtaler vi har gjort sånt at begge parter skal få muligheten til å bygge opp sitt eget uten at de mister en funksjon eller tjeneste, forklarer hun.
Det vil de holde på med ca. ut året. Hun opplyser at de ligger godt an i henhold til planen.
– Vi ønsker så fort å være oppe og gå med eget rigg, men det er komplisert. Vi har vært utrolig opptatt av å ikke glippe på daglig drift.
Å drive dobbelt på noen tjenester innrømmer hun er kostbart, men den kostnaden ligger inne i alle prognoser. Samtidig sier hun at de må jobbe fort, samt at tiden ikke er inne for å utvikle masse nytt.
– Nå har vi heldigvis en velfungerende medieplattform vi har utviklet gjennom mange år. Så vil vi fortsette med det som fungerer for oss, og bytte ut det som vi ser vi ikke trenger nå, men det er slike vurderinger vi gjør etter hvert, sier hun.
Enklere strukturer
– Man må vel si at en god del ting er uavklart, sier sjefredaktør Trond Olav Skrunes i Bergens Tidende (BT) til Medier24.
Til tross for at de ansatte i de kommersielle delen av Schibsted Media opplever mye nytt, så har nok ikke de ansatte i BT merket så mye til endringene enda.
– Det vil også komme endringer for oss, men det er nok ikke det som står først i køen. Splitten på markedssiden haster nok mer, sier Skrunes og legger til at han er enig i den beslutningen.
Hovedbudskapet til BT-sjefen er at Schibsted Media oppleves som et veldig oversiktlig selskap, med enklere strukturer enn det var i det gamle konsernet.
Skrunes håper derfor på at samarbeid på tvers, som Schibsted-avisene allerede har gjort i mange år, skal videreutvikles.
Han peker på at det blir viktig at de har gode løsninger på alt som er knyttet til data når de nå bygger nye Schibsted Media.
Det blir derfor viktig, både for brukermarkedet og annonsemarkedet, at nye Schibsted Media klarer å tilby gode produkter til kundene, foklarer han og peker på at det nye selskapet også må lykkes økonomisk.
– At vi får de grunnleggende strukturene til å fungere i det nye konsernet er helt avgjørende.
– Er det dyrt å bygge nye Schibsted Media og utvikle nye tjenester, samtidig som man bruker de gamle tjenestene?
– Ja, det har heller ikke konsernledelsen lagt skjul på. Det vil bli noen transaksjonskostnader her, og det må vi være forberedt på. Men meg bekjent så er det ikke detaljert hvor store de blir eller hvordan det skal håndteres. Men vi finne gode måter for å håndtere disse midlertidige kostnadene, svarer Skrunes.
Må akseptere overgangsfase
Vestlands-nabo og sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Kjersti Sortland, forteller at det har blitt kommunisert at det ville bli såkalte transaksjonskostnader før splitten var et faktum.
– Det var ingen overraskelse, sier Sortland til Medier24.
Hennes øyeblikksbildet på prosessen nå er at hun er ganske godt fornøyd med mulighetene til å gjøre nye ting, samt planlegge hva som må bli gjort i 2025.
Samtidig er det mange ting hun er spent på fremover.
– Vi som er på Vestlandet er kanskje mest spent på alle kundene som Schibsted Kyst nå overtar fra Finn.
Derfor vil arbeidshverdagen være mest endret for selgerne hos Aftenbladet.
– For redaksjonen forstår vi at vi må akseptere en overgangsfase hvor det er noen doble kostnader, særlig på teknologisiden. Men det var veldig godt kommunisert. Og så opplever jeg at det er en takhøyde for sånne som meg å si at det langsiktige målet må være å bli enda mer kostnadseffektive. Det opplever jeg at det er en felles målsetning om.
– Kan dere se noen tegn på hvordan den doble kostnaden vil slå ut på budsjettet allerede nå?
– Nei, jeg har ikke noe tall å gi deg der. Man at noen ting blir dyrere i en periode, kan ha noe å si for driftsresultatet på kort sikt. Men jeg opplever det ikke som noe dramatisk eller problematisk i øyeblikket, svarer Sortland.
Som før
Også sjefredaktør Lars Håkon Grønning forteller at endringene for redaksjonene er minimale.
– Her går livet sin vante gang som før. Vi fortsetter å jobbe med tingene vi har hatt tro på lenge, sier Grønning til Medier24.
Også han trekker frem at de større endringene skjer på tvers i konsernet, spesielt på teknologisiden.
Grønning er trygg på at det nye konsernet vil gripe mulighetene til å i mye større grad spisse teknologimiljøene inn mot behovene mediemerkevarene har.
– Det blir viktig å gjøre det på en så effektiv måte som mulig. Det var en annen virkelighet som man delte med markedsplassene. Det hadde sine fordeler og ulemper.
Grønning svarer som de andre redaktørene at detaljene rundt doble transaksjonskostnadene ikke er enda er klare.
– Men det er bare å ta høyde for at i en overgangsfase så vil kostnadene bli noe høyere. Det er det eneste som gir mening når man skal bygge opp noe på nytt.
– Men målet på sikt må være at de tjenestene treffer enda bedre, og at kostnadene forhåpentligvis også kan gå ned, legger han til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no