Forrige uke ble det kjent at Dagens Næringsliv-eier DN Media Group må kutte 60 millioner kroner.
Kuttene føyer seg inn en rekke sparetiltak i mediebransjen det siste året.
Samlet sett må NRK, Schibsted, Amedia, TV 2, Story House Egmont og Viaplay spare over én milliard kroner i løpet av de neste årene.
– Det er klart med slike summer så er det grunn til bekymring, sier Dag Idar Tryggestad, leder i Norsk Journalistlag til Medier24.
Tryggestad uttalte seg om bekymringene til Kampanje tidligere denne måneden
– Mistet nesten en generasjon journalister
Mediehusene har vært tydelige på at de ønsker å skjerme de redaksjonelle miljøene for kutt, så langt det er mulig.
– Det er helt avgjørende dersom mediene skal greie å opprettholde sine posisjoner. Skal vi levere godt innhold på alle flater, så må vi oppfylle forventningene som publikum har til produktene. Da kan vi ikke svekke produktene.
Men selv om de redaksjonelle miljøene blir spart i denne omgang, trekker NJ-lederen fram de kortsiktige konsekvensene når mediehus etter mediehus varsler spareprogram.
– Den automatiske konsekvensen da er at man setter ting på vent, kutter i vikar- og frilans-budsjetter. Det er til en viss grad forståelig, men det er også en fare for at man mister fremtid tilgang på både midlertidig og frilanser som er viktig for bransjen.
NJ-lederen håper at mediene har lært av de store kuttrundene tilbake på 2000-tallet.
– Det medførte at man nesten mistet en generasjon av journalister. De ga opp og tenkte at dette ikke er et sted å være når man ikke får jobb.
– Mye støy
Tryggestad understreker samtidig at bildet ikke er like mørkt som under finanskrisen og overgangen til en mer digital hverdag.
– Det er mange faktorer som nå påvirker. Det er ikke en generell krise slik det har vært tidligere. Til nå synes jeg medieeierne har hatt bevissthet rundt måten de har tilnærmet seg dette på.
NJ trekker fram historier fra utdannelsesinstitusjon hvor til og med lærerne sa at media ikke er veien å gå siden man aldri får jobb der.
– Mediene var også storforbrukere av midlertidige som aldri fikk jobb. Det var en omdømme-utfordring for mediebransjen, sier Tryggestad og fortsetter:
– Det var så mye støy rundt de nedbemanningsprosessene. Derfor var det nok ikke mange foreldre som anbefalt journalistutdannelsen for sine unge.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no