Mandag 5. september 2022 ble det kjent at Magne Storedal hadde fått sparken som ansvarlig redaktør i Avisa Oslo (AO).
Nyheten ble mottatt med sjokk og tårer på et allmøte i avisen.
Storedal ble umiddelbart erstattet av daværende Nordstrands Blad-redaktør Kristin Stoltenberg.
Reaksjonene på den brå avgjørelsen førte til at Amedia-konsernsjef Anders Opdahl møtte opp på et allmøte for å svare på spørsmål fra de ansatte.
Opdahl innrømmet også i etterkant at konsernets håndtering var klønete.
Siden den gang har ni personer forlatt AO.
Etter det Medier24 erfarer skapte Storedals exit stor usikkerhet internt i avisen. Flere skal ha vært bekymret for hvor lenge Amedia var villig til å satse videre på AO, og dette skal ha gjort at flere nå har funnet seg andre jobber.
Sjefredaktøren og styreleder kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene. Les deres tilsvar lenger ned i saken.
Usikkerhet internt
De ansatte fikk forsikringer fra konsernsjefen om videre satsing på AO under allmøtet i fjor, men den overraskende sparkingen av Storedal skal ha gitt de ansatte innsikt i hvordan situasjonen faktisk var i avisen.
Kombinert med dårlige økonomiske tider i samfunnet, skal prosessen rundt Storedal ha skapt usikkerhet internt.
Flere kilder Medier24 har snakket med understreker at det er mange ulike grunner til at folk har sluttet.
Likevel gjorde måten Storedal forsvant fra sjefsstolen på at flere satt igjen med spørsmål om hvor lang tid man faktisk ville få til å rette opp i resultatene.
Ansatte skal også ha opplevd et brått skifte i hvilke type journalistikk som ble laget etter redaktørbyttet.
Ifølge kilder ble det mer fokus på saker som blir godt lest, samt en høyere produksjon av saker.
Den nye satsingen skal innebære litt mindre fokus på breaking, og heller et større fokus på magasinaktige saker, som for eksempel boligsaker.
Onsdag publiserte Klassekampen en artikkel som viser at AO er avisen i landet som publiserer nest mest redaksjonelle saker om boliger til salgs etter nyttår.
Det hører imidlertid med til historien at Oslo som hovedstad har flest boliger ute for salg i landet.
Men også AO-ledelsen skal ha blitt preget av målstyringen. Kilder Medier24 har snakket med forteller at ledelsen skal ha blitt tydelig stresset, og at dette lekket ned til medarbeidere «på gulvet».
Samtidig understreker flere kilder at den nye redaktøren, Kristin Stoltenberg, har vært en positiv kraft for avisen, og det er en forståelse for at man måtte ta nye grep.
Flere kilder påpeker også at de er veldig fornøyde og glade i ledelsen i avisen, og mange opplever at det blir gitt muligheter til å gjøre større prosjekter når det passer.
Ansettelsesstopp skaper utfordringer
Det høye antallet ansatte som har forlatt AO er ikke enkelt for ledelsen å erstatte.
Etter at Amedia innførte ansettelsesstopp, må alle avisene søke om tillatelse fra konsernet sentralt før de kan ansette nye folk.
AO ansatte fem nye redaksjonelle ansatte før ansettelsesstoppen.
Etter det Medier24 erfarer skal AO-ledelsen forsøkt å få erstattet flere av journalistene som har forsvunnet i år, men de skal ha fått nei fra avisens styre.
Da AO ble etablert i 2020, var beskjeden fra Amedia at de skulle satse tungt på sin nye avis.
«Magne Storedal bygger nå opp en slagkraftig redaksjon med 35 redaksjonelle medarbeidere, som skal levere nyheter døgnet rundt sju dager i uken», skrev Amedia i pressemeldingen.
Slik Medier24 forstår det kom AO aldri opp i 35 redaksjonelle ansatte. I dag består redaksjonen av et 26 personer, opplyser sjefredaktør Kristin Stoltenberg.
– Stolt av gjengen
Medier24 har vært i kontakt med AO-sjefen Kristin Stoltenberg og forelagt opplysningene i denne saken.
Hun poengterer at hun ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene, men opplever en positiv og fremoverlent redaksjon som står på for å lage en god lokalavis for Oslo.
– Vi har i fellesskap jobbet sammen om å tydeliggjøre den redaksjonelle profilen siden jeg tok over, et arbeid vi er kommet langt på og er stolte av. Vi ser at grepene fungerer, noe som er viktig i den økonomiske situasjonen mediebransjen er i, skriver Stoltenberg til Medier24.
AO-sjefen trekker fram at de blant annet har flere engasjerte lesere enn i fjor.
– Vi har styrket kjennskapsposisjonen i Oslo og vi ser en jevn vekst i antall abonnenter som er med oss over tid. Avisa Oslo har aldri hatt så mange abonnenter som vi har nå. Det synes vi er moro, skriver Stoltenberg.
Hun påpeker at breaking og krim alltid har vært viktig for AO, og at de fortsetter å satse hardt på det feltet.
I tillegg vil avisen styrke seg på hverdagsgraving og graving, samt temaer som politikk, samferdsel og næringsliv.
I vinter ansatte de også en ny krimreporter, opplyser hun.
– Stemmer det at dere i ledelsen har vært stresset over målene som skal nås?
– Å jobbe strategisk med redaksjonell utvikling og mål er spennende og gøy. Jeg opplever ikke at det er stressende. At anonyme kilder kommer med påstander jeg ikke kjenner meg igjen i, ønsker jeg ikke å kommentere på, skriver Stoltenberg.
– I Avisa Oslo ønsker vi at sakene skal sette dagsorden og det klarer vi daglig, enten det er på rådhuset, rundt middagsbordet, i vennegjengen eller på arbeidsplassen, svarer Stoltenberg videre.
Hun påpeker at de siste årene vært en tøff konkurranse om flinke folk i mediebransjen, fordi mange redaksjoner har hatt ulike satsinger.
– Vi har mange flinke, unge medarbeidere i Avisa Oslo som er attraktive for andre arbeidsgivere. Det er en hedersbetegnelse. Samtidig er også Avisa Oslo en spennende arbeidsplass med et svært godt kollegialt miljø, og vi opplever å få mange kvalifiserte søkere når vi lyser ut stillinger. Jeg er skikkelig stolt av gjengen i Torggata, sier Stoltenberg.
Vurderinger om reansettelser gjøres løpende og internt, poengterer Stoltenberg.
Kjenner seg ikke igjen
Medier24 har også vært i kontakt med Amedias konsernsjef Anders Opdahl.
– Avisa Oslo har etablert seg som en flott og viktig avis for Amedia, både isolert sett som samlende lokalavis i hovedstaden og i tillegg gjennom vårt totalprodukt +Alt, som tar mål av seg å dekke hele Norge, skriver Opdahl i en melding til Medier24.
Han skriver videre at det er riktig at alle må tilpasse seg markedet man til enhver tid er i.
– Dette gjelder ikke bare Avisa Oslo eller Amedia for den del. Det gjelder hele mediebransjen, understreker Opdahl.
Han har ikke noe mer å tilføye om saken, påpeker han.
AO-styreleder Morten Nilsen er også blitt forelagt opplysningene i saken.
Han skriver til Medier24 at avisen er blitt en tydeligere lokalavis det siste året, har flere abonnenter enn noen gang, og at han er imponert over arbeidet redaksjonen har lagt ned.
Nilsen understreker også at Amedia fortsatt har investeringsvilje i avisen.
– Avisa Oslo er en ung utfordrer og avisen er på rett vei, til tross for at den makroøkonomiske utviklingen er utfordrende også for mediebransjen, skriver Nilsen til Medier24.
Om opplysningene om forholdene i AO skriver Nilsen dette:
– Som styreleder har jeg ingen kunnskap som tilsier at forholdene i Avisa Oslo er slik Medier24s anonyme kildegjengivelser gir inntrykk av. Dette er beskrivelser vi kort og godt ikke kjenner oss igjen i.
Også han påpeker at det er krevende tider for mediebransjen, noe som også gjelder AO.
– Slik Amedia opplever det, håndterer ansvarlig redaktør Kristin Stoltenberg og den øvrige ledelsen i avisa utfordringene på en god måte sammen med en dyktig, konstruktiv og godt sammensveiset redaksjon. Vi støtter dem fullt ut i dette arbeidet, skriver Nilsen.
– Trist
AO-klubbleder Karina Torberntsson påpeker overfor Medier24 at ansettelsesstoppen ikke bare gjelder for Amedia, men også mange andre i mediebransjen.
– Selv om klubben forstår at dette bunner i den økonomiske situasjonen i bransjen, håper vi alltid at vi kan få erstatte folk som slutter, skriver hun til Medier24.
Hun påpeker at de er ambisiøse og ønsker å være den beste avisen for folk i Oslo.
– For å konkurrere med større aviser mener vi det er viktig å få inn nye folk. Antallet journalister bør gjenspeile ambisjonene, skriver Torberntsson.
Klubblederen påpeker at de har fått forsikringer om at arbeidsplassen er trygg flere ganger.
– Det å stå i en endringsprosess som vi gjorde i fjor var krevende, men Avisa Oslo har et særs godt og inkluderende arbeidsmiljø. Vi heier på hverandre når folk får til noe bra og er sammen på fritiden. Ledelsen har flere ganger forsikret oss om at vi har en trygg arbeidsplass, skriver Torberntsson.
Hun påpeker at AO er en relativt liten redaksjon, som både rykker ut på nyheter og satser på mindre og større saker i nærområdet.
Det siste året har redaksjonen også fått tildelt egne fagfelt, som blant annet oppvekst, krim, uteliv, politikk, samferdsel, arbeidsliv og næringsliv.
Torberntsson opplever at det har blitt tatt godt imot internt.
– Selv har jeg og en kollega jobbet mye med bolig de siste månedene, hvor vi blant annet har avslørt at en eiendomsinvestor bygde ulovlige boliger som ble leid ut til bydel St. Hanshaugen. For noen måneder siden leverte to dyktige kollegaer imponerende gravesaker om forholdene på Ullern helsehus, forteller hun.
Torberntsson tror det er mange grunner til at folk slutter.
– Det er alltid trist når dyktige venner og kollegaer slutter, men jeg er ikke overrasket over at de har vært attraktive for flere arbeidsplasser. Noen har fått drømmejobben et annet sted, andre vil kanskje ha andre arbeidsoppgaver. Heldigvis har vi fått inn kjempeflotte folk i Avisa Oslo som har imponert fra første dag.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no