Utstyrsboden har blitt Sandnesposten-redaktøren sitt nye kontor.

Redaksjonen vokste ut av lokalene. Da måtte redaktøren flytte inn i utstyrsboden

Har ansvarlig redaktør Frode M. Gjerald i Sandnesposten Norges minste redaktørkontor?

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(SANDNES): På få år har lokalavisen Sandnesposten mangedoblet redaksjonen sin, fra fire ansatte i 2019 til 13 redaksjonelle ansatte i 2022.

På grunn av den eksplosive veksten har ansvarlig redaktør Frode M. Gjerald måttet flytte inn i utstyrsboden i de etter hvert trange lokalene til avisen.

– Vi har vokst ut av lokalene. Da blir det til at redaktøren må ta utstyrsboden som kontor. Vi må gi de gode plassene til de som gjør den viktigste jobben, nemlig journalistene, sier Gjerald til Medier24, som er kommet på besøk.

Etter at Amedia tok over i 2019 har avisa hatt flere runder med oppbemanning.

Vinteren 2020 ansatte Sandnesposten tre på rappen. Høsten samme år kom det to til, og i fjor fikk de to nye, mens nummer tolv startet 4. april i år som SoMe-journalist.

Ansatt nummer 13 begynner tidlig i august, og muligens kommer det en ansatt til i løpet av året.

Tøff vinter

I takt med flere ansettelser har også opplagstallene økt fra rundt 6.500 da Amedia tok over, til over 9.000 i andre halvår 2021.

– Hadde det ikke vært for den tøffe vinteren tror jeg vi hadde sett 10.000 i år, sier Gjerald og sikter til Amedias datainnbrudd vinteren 2021/2022.

Milepælen tror han kommer i løpet av 2023, men det er fortsatt et godt stykke til målet.

– At Sandnesposten bør ha mål om 15.000 abonnenter synes jeg er helt naturlig, slår redaktøren fast.

Flere faktorer

– Det er fryktelig kjekt. Det er mye som har lykkes. Vi har hatt litt flaks, men vi kom inn i en god spiral, sier Gjerald, som peker på flere ting som har spilt inn for å få vekst.

Blant annet trekker han fram daglig leder Jørn Holmen.

– Han har gjort en formidabel jobb med å gjøre oss kjent gjennom abonnementsarbeid. Da kunne vi selge flere annonser, økonomien bedret seg, og vi kunne tillate å ansatte flere, sier han.

Deler av redaksjonen i Sandnesposten sine lokaler.

Stor forandring

Vi spoler tiden tilbake til 2013. Da hadde Sandnesposten et opplag på 3.995. Avisas økonomi var preget av røde tall flere år på rad, og en by i vekst kjente lite til lokalavisa si.

Inn kom Gjerald som ansvarlig redaktør, og sammen med den lille redaksjonen på fire begynte de å snu skuta.

Han forteller at slagordet var «kvantitet er kvalitet».

– Vi løp fra arrangement til arrangement og var synlige. Vi var på alt og hadde tilstedeværelse. Det var nok en viktig for klaring på veksten, sier Gjerald.

Det førte veksten opp til et opplag på rundt 6.500 før Amedia kjøpte opp avisa i 2019.

– Vi kom inn i Amedia og trodde vi var en suksess, men da vi så måleparameterne som Amedia brukte, så vi at vi var på jumboplass og ikke tilstrekkelig digitalisert, forteller Gjerald.

Ny vekst

Dette førte til en omprioritering for den nyoppkjøpte avisen.

– Vi har forsøkt å treffe våre lesere enda bedre, noe vi iallfall innimellom lykkes med. Vi har dessuten definert alle reporterne i Sandnesposten som nyhetsjournalister. Ingenting er viktigere for oss enn å være først ute med det siste som er viktig for mange i Sandnes-regionen, sier han.

Omleggingen førte til ny vekst for Sandnesposten, som økte opplaget med rundt tusen hvert år, til dagens situasjon på rundt 9.000 i opplag.

– Nå har vi blitt en tabloid dagsavis i en stor by, slår han fast fra sitt bodlignende kontor.

Nettopp kontorfasilitetene til redaktøren bærer bud om at det er nye oppgaver som venter Sandnesposten i relativt nær framtid.

– Vi må nok etter hvert finne oss nye lokaler. Vi er en tabloid byavis, så Sandnesposten må alltid ligge i bykjernen, avslutter Gjerald.

Ansvarlig redaktør i Sandnesposten, Frode M. Gjerald.
Powered by Labrador CMS