I løpet av høsten vil Sandnespostens redaksjon bestå av disse ti journalistene. Fra venstre: Trine Barka Højmark (starter i desember), Ida Tiberg, Frida Mauritzen (vikar), Ingrid Schmidt Holst, Trond Eirik Olsen, Roy Skjæveland, Mikkjell Lønning (starter i oktober), Daniel Skutle Ulloa, ansvarlig redaktør Frode M. Gjerald og mannen bak kamera;Frode Olsen/Sandnesposten
Denne avisen har doblet antallet journalister på ett år: – Har vært et eventyr
Sandnesposten utvider redaksjonen fra fire til ti journalister - og har også nesten doblet antallet abonnenter siden 2014.
For ett år siden besto redaksjonen i Sandnesposten av fire personer: Redaktør Frode M. Gjerald og tre journalister. I slutten av 2020 vil redaksjonen derimot bestå av åtte reportere og én redaksjonsleder.
Redaktør Frode M. Gjerald legger i skjul på at det er gode tider i Sandnes' lokalavis når Medier24 ringer.
– Det har vært et eventyr å komme i en slik situasjon og alle er veldig glade. Vi har holdt på i mange år, og tatt steg for steg. Men det er utrolig å kunne være med på en slik utvidelse av prosjektet vårt, sier Gjerald til Medier24.
Han kom til Sandnesposten i 2014 og forsto raskt hva som måtte gjøres: Sørge for at innbyggerne fikk vite at de hadde en lokalavis.
– Sandnesposten var en fin lokalavis, men også byens best bevarte hemmelighet. Opplaget hadde vært stabilt i 15 år, mens folketallet hadde økt drastisk i Sandnes. Vi måtte ut å banke på dørene til folk, forteller Gjerald.
Landets hyggeligste dørselgere
Det var nettopp det Sandnesposten gjorde. De ansatte ifølge Gjerald landets hyggeligste dørselgere, som dro for å fortelle at det finnes en en lokalavis som lager nyheter om byen deres.
– Det traff skikkelig bra, og har fungert i flere år nå. Det å fortelle folk at vi finnes, sammen med å få opp nyhetstrøkket, har vært en suksess, sier han.
Da Gjerald begynte hadde avisen 3900 abonnenter. Nå har de 7500.
I 2019 kom Amedia inn som eier i Sandnesposten. Gjerald er klar på at de har lagt til rette for utvidelsen.
De så at Sandnesposten var en middelsstor lokalavis, men bemannet som en liten lokalavis i regionen.
– Amedia har vist til det fulle hvor alvorlig de tar lokaljournalistikken. Det har vært en imponerende raushet og vilje til å se potensialet, sier Gjerald.
Teknologisk kompetanse
Med Amedia på eiersiden fikk Sandnesposten opp øyne for direktesport, ifølge Gjerald.
– Vi så at vi var fryktelig langt bak når det gjaldt streaming og direkte sendinger. De første vi ansatte hadde viktig teknisk kompetanse og evnen til å gjennomføre direktesendinger.
Gjerald sier at han er veldig fornøyd med alle de ny ansiktene som vil prege journalistikken til Sandnesposten fremover.
– Sandnes er en ung by med mange tilflyttere. Vi har ønsket oss unge flinke folk i staben. Det er en kjensgjerning at vi trengte flere kvinner, og jeg er glad for at vi har fått inn tre sterke kvinner.