Den 21. mai slipper Warner Bros. Discovery (WBD) sin nye strømmetjeneste Max i Norge. Det er en sammenslåing av HBO Max og Discovery Plus.
Helt siden fusjonen mellom Discovery og Warner Media for to år siden har det vært planen om ett strømmeprodukt, forteller nordisk leder Christina Sulebakk.
De har allerede lansert i USA, Latin-Amerika og Karibien. Nå er et Norden, Spania, Portugal og Øst-Europa som står for tur.
I tillegg skal de lansere i Belgia og Frankrike før OL går av stabelen.
– Norge er et attraktivt marked for strømmetjenester. Det er konsumenter som er vant med bra innhold, og Norge er flinke på engelsk innhold og ikke bare lokalt innhold, sier Sulebakk til Medier24.
At det er et konkurransepreget marked legger hun ikke skjul på, men mener de har en bra posisjon i markedet.
I Norge er det tre pakker som vil bli tilgjengelig for Max:
Basis med reklame (89 NOK per måned)
Standard (129 NOK per måned)
Premium (159 NOK per måned)
Et sportstillegg på 50 NOK per måned vil også bli tilgjengelig for de som ønsker sport.
Lokker med OL
Et av lokkepunktene til den nye plattformen blir OL-sendingene i sommer.
– OL vil ligge tilgjengelig for alle. OL er mer enn sport. Det er en opplevelse, følelse og underholdning sier hun, men presisere at man må ha et aktivt abonnement for å få med seg OL-opplevelsen på skjerm.
Noen av rettighetene er sublisensiert til NRK.
– Jeg synes det er et fint samarbeid vi har gjort med NRK, der de blant annet skal vise åpnings- og avslutningsseremoniene, som er en nasjonal begivenhet som samler folk, kommenterer Sulebakk.
– Viktig
Sulebakk er dansk, men har norsk mor, og har tilknytning til Ålesund.
Hun studerte også medievitenskap og TV-produksjon i Bergen i to år.
– Norge har en spesiell plass i mitt hjerte, sier hun på en god blanding av norsk og dansk.
Men det er ikke røttene som gjør at Norge er viktig for Sulebakk.
– Vi har en sterk posisjon her. Norge er viktig, og vil fortsette å være viktig, Vi har et team her som både markedsfører og distribuerer alle våre filmer. Vi har en spilldivisjon her og en konsumentproduksjon, slår hun fast.
Selv besøker hun Norge et par ganger i kvartalet, både privat og på business.
Hopper vi over på business, så har WBD nettopp presentert sin første norske produksjon til Max, MILF of Norway, som får premiere når de lanserer.
– Norsk innhold har høy prioritering, både på TVNorge, våre lineære kanaler og Max, sier Sulebakk.
Et tillegg som de nye abonnentene kan velge seg er sport. Når det gjelder å investere i sportsrettigheter, sier Sulebakk dette:
– Vi er alltid interessert i sportsrettigheter, men de må gi mening økonomisk.
– Tror du ikke at man kan tjene penger på Premier League?
– Jeg er sikker på at noen kan tjene penger på Premier League, men det er en veldig dyr rettighet, og den sitter hos en annen aktør og er ikke til salgs nå, sier hun.
Samtidig vil hun ikke avvise hvis Viaplay banker på døren og vil gjøre et samarbeid.
– Det vil vi gjøre uansett hvilke rettigheter som blir tilgjengelig. Vi vil alltid se på muligheter og sier aldri nei, forklarer hun og legger til:
– Men er det en del av min strategi nå, og skal man forvente at man går ut og kjøper dyre sportsrettigheter som Premier League? Nei.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no