Intervjuer Sarah Natasha Melbye, programsjef i NRK Petter Wallace og Camilla Rydbacken programsjef i Viaplay.
Intervjuer Sarah Natasha Melbye, programsjef i NRK Petter Wallace og Camilla Rydbacken programsjef i Viaplay.

NRKs programsjef om tøffe tider for TV-bransjen: – Vondt

– Jeg skulle ønske vi kunne å sikre de selskapene mer, sier programsjef Petter Wallace fra NRK.

Publisert

(BERGEN): «Er gullalderen over for TV-bransjen?» Det var overskriften på debatten mellom programsjefene for NRK, TV 2, Warner Bros. Discovery, Viaplay og Amazon Prime på Nordiske Mediedager.

Programsjef Petter Wallace for NRK mener bransjen egentlig aldri har vært inne i en gullalder, og trekker fram det gamle gullrushet i Klondike.

– I Klondike var det mer en forventning om gull. I vår bransje har det vært mer en ubalanse om det man ville skulle skje, enn det som har skjedd, sier Wallace fra scenen i Grieghallen.

– Dumt

Kanaler og strømmetjenester varsler om dramatiske budsjettkutt, det er kanselleringer og bestilling av færre produksjoner.

Medier24 har tidligere skrevet om TV-produksjonsselskapet Spark som har sagt opp alle de ansatte og legger ned driften.

NRKs programsjef viser til at TV-bransjen i dag består av enten store produksjonsselskaper med eiere utenfor Norges grenser, eller mindre norskeide aktører som lever fra hånd til munn.

NRK prøver å finne en balanse med å jobbe mer med de mindre selskapene, ifølge Wallace.

– Vi klarer ikke alltid det, fordi det må fremdeles være publikums behov som må komme først, sier Wallace og fortsetter:

– Jeg synes det er vondt når noen av de beste miljøene våre går under. Jeg skulle ønske vi kunne å sikre de selskapene mer. Det er en av tingene vi må vurdere fremover.

Foran en fullsatt sal med TV-bransjefolk fikk ordstyrer Sarah Natasha Melbye stille spørsmål som publikum hadde sendt inn på forhånd.

Programsjef Magnus Vatn i Warner Bros. Discovery fikk spørsmål om hva han ville gjort om han hadde et produksjonsselskap i dag.

– Jeg ville nok hatt en jevn og stødig dialog med dem som bestiller. Ting endrer seg hele tiden. Tidligere har vi hatt store pitcher en gang i kvartalet. Det føles utdatert nå, sier Vatn.

– Profiler spiller en vesentlig rolle

Melbye spurte programsjefene hva de ville ha fra produksjonsmiljøene fremover.

Wallace opplever at det vanskeligere å bryter vannskorpen med ting som kanskje kunne fungert for 10 år siden.

– Det er ingen tvil om at profiler spiller en vesentlig rolle. Til syvende og sist handler det om å lage innhold som man bryr seg om, som berører den som har laget det og den som skal se det, sier NRKs programsjef.

Vatn er klar på at det må resonnere med det norske publikum.

– Det å dukke opp med et gameshow fra Tyskland, uten å skrudd det til norske formål, funker ikke, svarer Vatn.

Programsjef i TV 2, Kathrine Haldorsen, mener det viktigste er at programmer treffer det norske publikum. Det betyr at konseptet ikke må ha funnet opp kruttet, selv om man av og til må ta noen sjanser.

–Om jeg var et produksjonsselskap ville jeg både hatt formater, i tillegg til noe som utviklet fra bunn. Om det er laget fra bunnen er ikke nødvendigvis så avgjørende, vi må lage innhold som folk vil se, sier Haldorsen.

Powered by Labrador CMS