– Det er utrolig mye vanskeligere å nå ut. Det er skikkelig mye vanskeligere å komme gjennom lydmuren, og bli funnet og valgt, forteller NRK P3-redaktør Ellen Ramstad.Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Pressepodden:
NRK P3-sjefen møter stadig tøffere konkurranse om de unge. Hun har ett «banebrytende» grep
P3-redaksjonen bruker innsikt for å treffe sin krevende målgruppe. – Det er jobben vår å finne ut hva de ikke vet at de vil ha, sier Ellen Ramstad i Pressepodden.
– Vi må først vite hva vi vil med divisjonen og hvordan den vil endre seg, sier hun.
– Trives du som P3-redaktør?
– Jeg trives veldig godt. Det er Medie-Norges kuleste jobb, sier Ramstad.
– Skummelt og gøy
Hun erkjenner likevel at det har vært noen utfordringer.
– Redaktørjobben har vært en bratt læringskurve. Men ungoppdraget kjenner jeg veldig godt, og brenner veldig for. Jeg visste ikke hvor mye jeg hadde savnet det før jeg kom tilbake, sier Ramstad.
Hun har tidligere jobbet i P3, og har over 17 år i NRK totalt. I fjor vinter ble hun hentet fra redaksjonssjef-jobb i NRK Sport.
– Det har vært skummelt og gøy, sier Ramstad.
– Ønsker du jobben på fast basis, da?
– Når får vi se hva jobben blir, da. Jeg vet jo ikke om det heter P3-redaktør i fremtiden, sier Ramstad.
– Vi vet jo ikke hva som skjer i denne omorganiseringen. Den kan bli ganske stor. Men sånn som denne jobben er nå, så gjør jeg det. Det er en kjempekul jobb, sier hun.
En annen utfordring i redaktørstillingen som Ramstad har merket er nettopp ungoppdraget i 2024.
Mer presist: Hvordan nå ut til den unge målgruppen - 15 til 3o år - i en stadig tøffere internasjonal konkurranse?
– Hadde jeg hatt svaret på det, så hadde jeg blitt veldig rik, sier Ramstad og ler.
– Det er utrolig mye vanskeligere å nå ut. Det er skikkelig mye vanskeligere å komme gjennom lydmuren, og bli funnet og valgt. Selv om du sitter der med innhold du vet er kvalitativt skikkelig bra, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet
Innsiktsarbeid
P3 er spesielt opptatt av skape innhold som binder de unge sammen.
– Men det må jeg si blir mer og mer krevende. Fordi mediebildet er så utrolig fragmentert, forteller Ramstad.
– Det er så mange flere ting å bruke tiden sin på. Det er ikke bare TV, men også spilling, sosiale medier og så videre. Men jeg tror det er veldig viktig at vi har en oppgave med å binde folk sammen, sier hun.
Ramstad trekker frem serien Rådebank som ett eksempel der P3 traff blink.
Ett spesielt viktig verktøy for P3 for å lykkes er innsikt, forteller hun.
– Vi har en ganske lang tradisjon i P3 med å jobbe med innsikt. Jeg tør å påstå at vi var ganske banebrytende - sammen med NRK Super - på hvordan man jobber med innsikt, sier Ramstad.
Hun understreker at de har lært mye gjennom innsiktsarbeidet.
– Blant annet ved å ikke lese innsikten så bokstavelig, men bruke den til å ligge et skritt foran: Til å skjønne hvor unge folk er på vei. Det bruker vi masse tid på, forteller Ramstad.
– Kan du si noe mer om hvordan det innsiktarbeidet gjøres?
– Det er en blanding av kvalitativ og kvantitativ analyse. Det er rene tall: Å se hva som går bra, sier Ramstad.
– Men også snakke med de unge. Hva bryr de seg om? Men jeg tror ikke vi bare skal spørre folk hva de vil ha. For det er det ikke sikkert de vet. Det er jobben vår å finne ut hva de ikke vet at de vil ha, sier hun.
– Tvinger oss til å innovere
Ramstad nevner at P3 også bruker fokusgrupper, og naturlig nok følger tett med på den internasjonale utviklingen på sosiale medier.
De internasjonale utfordringene til tross, så er Ramstad veldig tydelig på at hun mener dette er en gave.
– Hadde jeg ikke likt litt motstand, så hadde jeg ikke hatt denne jobben her. Jeg mener at denne konkurransen driver oss fremover. Den tvinger oss til å innovere. Og det liker jeg egentlig, sier hun.
– Vi må fortelle historiene våre på en annen måte. Vi må bygge annerledes. Vi må bruke andre grep til hva den skal inneholde, og være mye mer analytiske. Helt fra idé-stadiet til ferdig klipp og publisering, forteller Ramstad.