Ansvarlig redaktør i Bauer Media, Kristoffer Vangen sier at selv om kanalen går godt så er det en vanskelig kommersiell gruppe, kanalen er sterkest i alderen 50+, mens annonsørene er mest interessert i gruppen 18-55 år.
Når det skal gjøres investeringer i både innhold og teknologi så handler dette om omprioritering av ressurser, forklarer han.
– I stedet for å bare bruke mer penger, så må vi flytte hvordan vi bruker ressursene våre. Så det ligger ikke noen planer om noe større nedbemanning og ikke omorganisering, sier han.
Bortsett fra innhold investerer Bauer Media i teknisk infrastruktur og annonsesystemer. På sikt vil også Rayo - som er en personalisert radiospiller som er lansert i England - også komme til Norge.
– Vi har sagt at vi skal være Norges ledende mediehus for lydmedier, og det er vi om fem år. Jeg vil påstå at vi til dels er det allerede, sier Vangen.
Han viser til at de er en av de få aktørene som har tradisjonell radiokringkasting, en stor podkastportefølje og over 50 digitale radioer på nett. I tillegg er de kommersiell partner for Soundcloud og Wondery. De driver også med lydannonsering i mobilspill.
– Vi opplever ikke at noen andre aktører i Norge angriper lydmarkedet på et så bredt spekter, sier han.
Selv om Bauer Media har en sterk posisjon i markedet på kringkasting, er trenden for radiolytting nedadgående, spesielt blant yngre lyttere. I Kantar sin Medietrender Ung for 2024 går radio ned fra 39 prosent til 33 prosent i daglig dekning av unge fra 18-24 år.
Podkast på sin side øker fra 22 prosent til 26 prosent. Begge er sammenlignet med tall fra 2022.
– Kringkasting er den klart største delen virksomheten vår, om fem år er kringkasting fortsatt en stor del, men annet innhold har trolig vokst betydelig, sier han.
Med «annet innhold» sikter han til «on demand»-innhold, som nevnte podkast, men også lydbøker og musikkstrømming.
– De store trendene er at kringkasting kommer til å forbli sterkt, men kommer til å falle over tid. Så vil annet «on demand»-innhold ta en større del av konsumet eller tiden til folk, sier han.
– Da må vi rigge oss for at vi er tilgjengelige på alle disse plattformene og kan tilby gode annonsesystemer fordi vi er kommersielle på alle disse plattformene.
Økt konkurranse
Bauer Media er ikke eneste aktør på lydmarkedet. Flere satser, som for eksempel vekstsatsingen Podme til Schibsted.
At flere vil inn i markedet synes Vangen bare er fint.
– Det er helt naturlig. Nå er omsettes det vel for drøyt 100 millioner i det markedet. Det skal noe mer penger inn her for at det skal være levedyktig for så mange, sier han.
– Enten er det noen som gir opp, eller at det konsolideres.
Det finnes også flere finansieringsmuligheter. Bauer Media satser på frimarkedet, mens andre, som Podimo, satser på betalingsløsning.
– Du vil mest sannsynlig ha et betalingsmarked og et frimarked. Foreløpig er vi bare i frimarkedet, selv om vi også har et pilotprosjekt på betaling for reklamefri radio. Om det er et spor som er viktig for oss får tiden vise, kommenterer han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no