Daglig leder i Stiftelsen Tinius, Kjersti Løken Stavrum, utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, og prosjektleder Trine Saugestad Hatlen.

VG tar grep med ny debattsatsing for unge: – Skal ta det til nye høyder

– For medienes legitimitet fremover er vi helt avhengig av å få med oss de som er unge i dag, sier utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VG skal utvide satsingen på debatt for unge. I 2019 lanserte Schibsted-avisen «25 under 25», som var en debattsatsing for unge stemmer.

Med støtte fra Tinius-stiftelsen skal Trine Saugestad Hatlen nå lede det nye prosjektet med tre andre journalister.

Saugestad Hatlen forteller at «25 under 25» har fungert veldig godt for VG.

– Vi vil gjøre det enda bedre og ta det til nye høyder med å produsere mye mer innhold til flere plattformer enn det jeg klarer med venstre hånden og alle de andre arbeidsoppgavene jeg har, sier Hatlen til Medier24.

– Jeg ser at det er et potensiale der som vi ikke har klart å utnytte helt. Men det skal vi gjøre nå, legger hun til.

– Alene hjemme-fest uten de voksne

Hatlen er klar på at hun er engasjert i debatt for unge, og mener det er viktig å få frem de unge stemmene for å ha en sunn samfunnsdebatt.

– Det er mange ungdommer som ikke tør å ta steget helt ut og si hva de mener. Da må vi hjelpe dem med å senke den terskelen. Det gjelder ungdommer generelt, men også minoritetsungdommer.

– Hva skal VG gjøre annerledes nå for at flere unge skal bli med i debatten?

– Vi skal være mer synlige på de plattformene hvor de unge faktisk er. Det er nok ikke på kommentarfeltet til Facebook hvor potensialet er stort. Men på TikTok og Snapchat fungerer «25 under 25».

Hatlen forteller videre at TikTok gir VG et helt annet handlingsrom for å engasjere de unge i debatten gjennom kommentarfeltet.

– Vi gjorde noen tester på TikTok, og der var ikke de unge redd for å sin meningene sine. Det føles fortsatt litt som en alene hjemme-fest uten de voksne.

Utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, viser til at ungdommer har et stort informasjonskonsum, men at konsumet av nyheter og aktualitet er lavt.

Han trekker frem at et økende antall unge bruker nesten en time om dagen på TikTok.

– Vi innser at det er vanskelig å få 18-åringer i dag til å lese tradisjonelle medier fra start. Men vi ønsker å åpne denne porten. Da tror vi en offensiv satsing på andre plattformer hvor vi snakker deres språk med deres stemmer er viktig, sier Brenne.

– For medienes legitimitet fremover er vi helt avhengig av å få med oss de som er unge i dag. Uten slike grep som dette, så ser jeg på det med stor bekymring.

– Et stort potensiale

Stiftelsen Tinius, som er den kontrollerende eieren av Schibsted, bidrar til å finansiere satsingen de tre neste årene.

– Stiftelsen har et evigvarende perspektiv hvor vi skal sikre uavhengige kvalitetsmedier inn i evigheten. Da sier det seg selv at vi er interessert i å rekruttere nye lesere og brukere, sier daglig leder i stiftelsen Kjersti Løken Stavrum.

– Det ligger et stort potensiale i den gruppen, både som brukere, men også for å lære av, legger hun til.

Samtidig understreker Løken Stavrum at stiftelsen ikke skal legge seg bort i hvordan VG skal jobbe.

Prosjektet skal også dele innsikten med andre i Schibsted-konsernet.

– Hvorfor VG, og ikke noen av de andre avisene i konsernet?

– Dette er et prosjekt som de andre også skal dra nytte av. Det var et premiss som vi satt. Utover det er dette noe VG har jobbet med i mange år og vært flink på. Vi tror dette allerede er et kompetansesenter. Så var det også VG som søkte, svarer hun.

Brenne understreker at de skal vinne kampen om de unge på egne plattformer.

– Den står fast. Men dette er et ledd i å få unge til å konsumere nyheter i det hele tatt. Man må begynne et sted. Alle disse kommentarene kommer til å bli publisert på VG, også bruker vi de andre kanalene for engasjere i tillegg, sier Brenne.

Powered by Labrador CMS