Nettsjef i NRK, Hildegunn Amanda Soldal.

En av tre nettsaker fra distrikts­kontorene havner ikke på NRK-fronten

Det siste året har 71 prosent av nettsakene til NRKs distriktskontor havnet på fronten. – Det å ikke få saken sin på forsiden er aldri gøy, sier klubbleder i NRK Buskerud.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De siste 12 månedene har distriktskontorene til NRK levert 9468 nettartikler til fronten, bedre kjent som hovedsiden på NRK.no.

Men 29 prosent av sakene når aldri fronten.

Det viser statistikk Medier24 har bedt om innsyn i.

Nettartiklene som ikke blir lagt på fronten, havner på sine respektive landingssider, eller underkategorier.

Det betyr for eksempel at en sak som er skrevet av NRK Østfold, havner på underkategorien NRK Oslo og Viken.

Disse landingssidene opplever langt mindre trafikk enn hovedsiden NRK.no. Hvis man ikke får nettartikkelen publisert på fronten, så blir den lest i langt mindre grad.

Samtidig varierer trafikken til de ulike distriktskontorenes landingssider.

Datamaterialet baserer seg på de siste 12 måneder: oktober 2020 – september 2021. Det er et hull i dataene for mars måned, denne måneden er fjernet fra utvalget.

– «Være eller ikke være»

Medier24 har ringt rundt til flere klubbledere på distriktskontorene i NRK for å høre hva de tenker om tallene.

Klubbleder i NRK Finnmark, Christian Kråkenes, er klar på at nettsakene får langt flere lesere på NRK.no.

– Journalister ønsker selvfølgelig å nå publikum med sakene sine, og for oss er det «være eller ikke være» å få plass på forsiden for å få det til, spesielt etter hvert som vi gjør oss mindre avhengige av sosiale medier.

– På den andre siden tror jeg ingen ønsker at terskelen for å få plass på forsida skal være så lav at alt kommer på, sier Kråkenes til Medier24.

Også klubbleder Elisabeth Tøtte Hansen i NRK Buskerud påpeker viktigheten av å få sakene på forsiden.

– Målet med alle nettsaker er i utgangspunktet at de skal nå forsiden. Vi prøver å «rikse» alle sakene så mye som mulig med å finne caser som har nasjonal interesse, sier Hansen til Medier24.

Hun er klar på at det er mange faktorer som spiller inn når forside-desken på Marienlyst velger ut saker.

– Det å ikke få saken sin på forsiden er aldri gøy det. Men det kan være tilfeldigheter og det som har oppstått i nyhetsbildet den dagen som avgjør. Det er selvfølgelig opp til front-desken å velge ut hvilke saker de mener passer på forsiden.

– Forstår ikke hvorfor en sak ikke når opp

Hansen jobber ikke selv med nettsaker. Hun kan derfor ikke si hvordan det er å jobbe med en nettsak og oppleve at den ikke blir tatt opp av front-desken.

Men hun får med seg frustrasjonen om NRK Buskerud ikke får på en sak de mener burde vært på forsiden av NRK.

– Slik jeg hører, så er det noen ganger at man ikke forstår hvorfor en sak ikke når opp på fronten. Det er ikke alltid NRK Buskerud forstår at en sak ikke er god nok til å havne på fronten. Men det kan være en god grunn til det, sier hun.

Hansen er klar på hva hun mener om at 71 prosent av sakene til distriktskontorene når forsiden.

– Det er en kjempegod prosentandel. Hele NRK produserer nettsaker, så alt kan ikke komme på forsiden. Men jeg vil si dette er en veldig god uttelling.

Også klubblederen i NRK Hedmark, Helle Therese Kongsrud, er storfornøyd når hun hører tallene.

– Min spontanreaksjon er at dette høres veldig bra ut. Vi gjør det vi kan for at saken skal være aktuelle, men front-desken har ofte en god begrunnelse for hvorfor de velger som de gjør. Det er helt naturlig at vi ikke får alle saker opp på forsiden, sier Kongsrud.

– Vet du hvor godt sakene blir lest om de havner på underkategorien Innlandet?

– Det er vanskelig å si, men det er klart det er stor forskjell på de sakene som når front, og de som ikke gjør det, svarer Kongsrud og peker på at de bruker andre kanaler som som Sol og sosiale medier for å spre innhold.

– Kan alltid jobbe med å bli bedre

Nettsjef i NRK, Hildegunn Soldal, forteller at distriktsdivisjonen er en svært viktig innholdsprodusent til NRK.no.

– De har den største andelen på front, og er en kjempeviktig del av NRKs oppdrag. De har virkelig jobbet med både journalistikken og hevet kvaliteten med å gjøre det lokale relevant for et stort nasjonalt publikum, sier Soldal til Medier24.

– For oss på utsiden så høres 30 prosent mye ut?

– Vi kan alltid jobbe med å bli bedre. Men det handler også om hva vi klarer å levere ut til publikum på fronten hver dag. Det er alltid en utfordring, svarer Soldal.

Hun viser til at NRK de siste årene har kutte drastisk i antall produserte nettsaker. I fjor kunne Soldal fortelle at de hadde halvert antall nettsaker.

– Tenker du at dere nå har en god prosentandel med nettsaker?

– Vi har alltid mer å jobbe med, men jeg er usikker på om tall i seg selv er det viktigste målet. Det handler om å nå ut med innholdet og journalistikken vår til publikum, sier Soldal.

– Flere av klubblederne vi har snakket med forstår at det er en dynamikk som eksisterer utenfor deres distrikt. Men av og til forstår de ikke hvorfor saken deres ikke kommer på forsiden. Hva tenker du om at folk gjerne skulle hatt sine saker på fronten?

– Det er viktig at folk skriver for oppslag på fronten. Det er en viktig del av måten vi jobber på. Det er krevende, men jeg opplever at vi jobber og snakker godt sammen på tvers. Så må man alltid være klar på at nyhetsbildet plutselig endrer seg eller at vi må endre på vurderinger, svarer Soldal.

– Men jeg tror aldri vi kan kommunisere godt nok for å si det sånn. Det er jo litt sånn det er å jobbe på tvers, legger hun til.

– Et høyt snitt

Direktør for distriktsdivisjonen, Marius Lillelien, påpeker at distriktskontorene står for 44 prosent av innholdet som er på NRKs front.

– Distriktskontorene er den største leverandøren av saker til fronten. Dermed speiler NRK.no hele landet på en god måte. At 71 prosent av sakene kommer på forsiden er et høyt snitt, sier Lillelien til Medier24.

Han viser til at deler av sakene fra distriktskontorene har en regional karakter, og at det alltid vil være saker som ikke når fronten av ulike grunner.

Lillelien er ikke enig i at 30 prosent er mye.

– Nei, det vil jeg ikke si. Distriktskontorene har et todelt oppdrag. De skal løfte lokale saker for et regionalt publikum, og har flere veier ut. Alle har regionale fronter og andre kanaler ut til publikum enn fronten. De har også et oppdrag i å ha et regionalt tilbud på internett.

NRKs direktør for distriktsdivisjonen har stor forståelse for at journalistene ønsker sine saker på fronten av NRK.no.

– Alle vil alltid ønske seg å få enda flere av sakene sine på forsiden. Sånn er alle vi som driver med innhold skrudd sammen. Men når vi ser at distriktsdivisjonen står for 44 prosent av sakene så betyr det at det er en god dialog.

Powered by Labrador CMS