Regiondirektør Kristina Fritsvold Nilsen for region Romerike/Innlandet i Amedia.
Regiondirektør Kristina Fritsvold Nilsen for region Romerike/Innlandet i Amedia.

Medier24s gjennomgang:

Menn dominerer på toppen av mediebransjen. Hun brenner for å endre på det: – Jeg synes ikke det er så veldig vanskelig

Regiondirektør Kristina Fritsvold Nilsen i Amedia har funnet sin måte å jevne ut kjønnsbalansen blant medieledere.

Publisert Sist oppdatert

(LILLESTRØM): Nylig presenterte Medier24 en oversikt over antall styreledere i Amedia og Polaris.

Kjønnsandelen blant styrelederne i Amedia var fire kvinner mot åtte menn. I Polaris er det kun én kvinne blant deres tolv styreledere.

Tidligere i sommer kunne Medier24 fortelle at hver fjerde redaktør i Amedia og Polaris er kvinne.

Nå har Medier24 gjennomgått styresammensetningen i Amedias ulike regioner, se oversikten lenger ned i saken.

I gjennomsnitt består styresammensetningen i Amedias seks regioner av 38 prosent kvinner.

I region Romerike/Innlandet er det derimot et flertall av kvinner i styrene.

– På dette området har man mulighet til å gjøre noe raskt som kan bidra positivt til likestilling. Når man rekrutterer styremedlemmer er det færre hindre enn det er når det gjelder faste stillinger, sier regiondirektør Kristina Fritsvold Nilsen til Medier24.

Regiondirektør Kristina Fritsvold Nilsen for region Romerike/Innlandet i Amedia.
– Jeg håper at andre har den samme andelen, men jeg blir overrasket hvis det er det, sier regiondirektøren.

– Er dette det vanskeligste vi driver med?

Blant de aksjonærvalgte styremedlemmene i mediehusene der Fritsvold Nilsen selv er styreleder, er kvinneandelen på 76 prosent. 

Det er styrelederen som finner styremedlemmer, mens det er de ansatte i bedriften som velger ansattrepresentant.

Om man regner med ansatterepresentanter er andelen kvinner i styrene der Fritsvold Nilsens er styreleder på 62 prosent.

– Jeg håper at det er full kjønnsbalanse når man regner på alle bedriftsstyrene i mediebransjen, men blir nok litt overrasket hvis det er slik, sier regiondirektøren.

Romerikes Blad og Oppland Arbeiderblad tilhører samme region, men der er Fritsvold Nilsen ikke styreleder.

Kvinneandelen i styrene i Amedias regioner:

Totalt består styrene i seks Amedia-regioner av 251 medlemmer, hvorav 156 er menn og 95 er kvinner - en kvinneandel på 38 prosent. 

  • Rogaland: 21 prosent kvinner.
  • Follo/Østfold: 29 prosent kvinner.
  • Nord-Norge: 61 prosent kvinner.
  • VeTeBe: 26 prosent kvinner.
  • Romerike/Innlandet (inkludert RB og OA): 55 prosent kvinner.
  • Vest: 50 prosent kvinner.

Denne oversikten tar utgangspunkt i det som står på Proff.no. Det inkluderer både aksjonærvalgte og ansattrepresentanter. Det inkluderer ikke varamedlemmer.

Medier24 tar forbehold om at det kan forekomme feil.

– En måte å skape gode muligheter for kvinnelige etterfølgere

Da Medier24 presenterte oversikten over antall kvinnelige redaktører i lokalavisene, var reaksjonene at kjønnsbalansen ikke var god nok.

Samtidig var det få som hadde svaret på hvordan man skulle bedre balansen. Flere hevdet at de kvinnelige kandidatene forsvinner når man får søkere til topplederjobbene.

Fritsvold Nilsen tror erfaring fra styrene kan være gunstig for dem som vil inn i redaktørrollen.

– Jeg har tenkt på det som en måte å skape gode muligheter for kvinnelige etterfølgere.

At det er vanskelig å få til en bedre kjønnsbalanse blant toppledere, er ikke Fritsvold Nilsen enig i.

– Da Medier24 skrev om dette i sommer, så var det flere som nærmest slo ut med hendene og sa at det er så fryktelig vanskelig. Jeg synes ikke det er så veldig vanskelig. Personlig kjenner jeg meg ikke igjen i det, og jeg kan ikke komme på at en kvinne har sagt nei når jeg har spurt. Er dette det vanskeligste vi driver med i mediebransjen, spør Fritsvold Nilsen retorisk før hun svarer på sitt eget spørsmål:

– Nei, det er jo ikke det.

Medier24 har tatt kontakt med konsernsjefene til både Amedia og Polaris for å høre om de kjenner seg igjen i denne beskrivelsen.

Polaris-sjef Per Axel Koch viser til at han har kommentert dette tidligere.

– Så er jeg godt fornøyd med vi har en 50/50-andel blant sjefredaktørene som har tiltrådt i Polaris Media etter 2020. Jeg er sikker på at andelen kvinnelige toppledere i Polaris Media vil øke i årene som kommer, sier Koch til Medier24.

Amedia-sjef Anders Opdahl viser også til hva han har uttalt tidligere i dette sakskomplekset.

– Dette både har og har hatt høy prioritet i Amedia, sier Opdahl til Mediet24.

– Vi har et kvinneproblem

Blant avisene Fritsvold Nilsen er styreleder for, er det heller ikke 50 prosent kjønnsbalanse blant redaktørene. 

Dermed blir styrene i avisene en mulighet for å kompensere denne ubalansen, forteller hun.

Fritsvold Nilsen beskriver seg selv som uortodoks i valgene av styremedlemmer, og hevder at det tidligere har vært mer vanlig praksis å hente inn andre regiondirektører eller folk med erfaring fra styrearbeid tidligere.

– Jeg har tenkt systematisk med å ta inn redaksjonelle mellomledere, som kan være aktuelle senere, og hjelpe dem å bygge kompetanse på det å sitte i et styre.

I Glåmdalen er redaktøren i dag mann, mens hele styret består av kvinner.

– Da kan jo noen med en gang begynne å spørre: «Er det rett da?» Ja, altså vi har et kvinneproblem. Da gjør det vel ikke noe at vi kompenserer litt akkurat der.

– Tror du høy kvinneandel blant styrene kan være løsningen for å snu trenden med dårlig kjønnsbalanse redaktørene?

– Det er i hvert fall én av de tingene man kan gjøre. Det er ett av flere tiltak, og jeg tror det kan ha effekt. Men det er jo selvsagt ikke det eneste som skal til, svarer hun. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS