Kathy Lie er mediepolitisk talsperson i Sosialistisk Venstreparti.

Fikk ikke gjennomslag: – For svakt

SV ønsket å øke mediestøtten, men ingen økning gikk gjennom da forhandlingene ble holdt.

Publisert

I november la SV fram sitt alternative statsbudsjett. For mediene var forslaget en økning på 75 millioner kroner.

Men SV fikk ikke gjennomslag for noen av medieforslagene sine.

– Vi skulle absolutt gjerne sett det, men denne gangen har vi ikke fått gjennomslag for noen av medietiltakene våre. Det synes jeg er ganske leit.

Det sier mediepolitisk talsperson for SV, Kathy Lie, til Medier24.

– Det blir for svakt, legger hun til.

For lenge

Gode arbeidsvilkår for pressen er SV opptatt av, ifølge Lie, som også trekker fram at en fri og uavhengig redaktørstyrt presse er viktig med tanke på spredning av falske nyheter og bilder.

For partiet er økning av den generelle mediestøtten viktigst.

– Vi ønsker at det skal fordeles uten at vi skal peke på enkelte medieaktører. Det er det viktigste, men også det vanskeligste å få til, sier hun.

I SVs budsjett lå økningen av generell mediestøtte på 60 millioner kroner, mens de siste 15 skulle gå til lokalradioer, samiske aviser, Svalbardposten og nynorsk avissenter. 

– Noe av grunnen til at det kanskje er så vanskelig, er at det vil da medføre en varig utgift for regjeringen, forklarer hun.

I Norge ble det nylig innført fireårige styringssignaler for mediene. Det mener Lie er for lenge.

– Så fort som medieverdenen utvikler seg, med kunstig intelligens for eksempel, mener jeg fire er for lenge å låse mediepolitikken, sier Lie.

Kathy Lie, mediepolitisk talsperson for SV.

Kalte momsen et feilgrep

Høsten 2022 kom forslaget om å fjerne momsfritaket på elektroniske nyheter. Det skapte sterke reaksjoner.

I år nøyde SV seg med å uttale at innføring av momsen var et feilgrep, men la ikke inn penger i sitt forslag for å reverse det.

– Vi kommer fortsatt til å jobbe for plattformnøytralt momsfritak. Det vil komme en merknad i budsjettet fra komiteen om det, sier hun.

Fjerning av momsfritaket har fått konsekvenser for blant annet TV 2, som tidlig varslet at det ville gå utover dem.

Nå står TV 2 midt i en kuttrunde.

– En del av det handler om momsen, men det er kutt der som ikke handler om momsen også. Det er en lei situasjon. Men vi kan ikke innrette mediemomsordninger bare for å redde TV 2, sier Lie.

Selv om de ikke fikk gjennomslag for å reversere forslaget i fjor, ble forslaget myknet opp i revidert nasjonalbudsjett.

– Det hjelper jo en del, men vi mener det ikke er bra nok. For at nye generasjoner unge mennesker skal konsumere redaktørstyrte nyhetsmedier må momsfritaket være plattformnøytralt, slår hun fast.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS