Tove Nedreberg

Adresseavisen med 53 millioner i overskudd. Betaler ikke tilbake koronastøtten

Økte abonnentsinntektene med 16 millioner kroner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Adresseavisen endte med et driftsresultat på 53,7 millioner kroner, ned fra 59,5 millioner i 2019, en nedgang på 10 prosent.

Det viser årsregnskapet for fjoråret.

– 2020 var et år som begynte veldig bra. Og så smalt det, og det ble svært, svært krevende, forteller administrerende direktør i Adresseavisen, Tove Nedreberg, til Medier24.

Stort annonsetap

Hun legger til at selv om vår-månedene ble utfordrende, gikk året mye bedre enn forventet.

Inntektene falt med 3,5 millioner, fra 533,7 millioner kroner til 530,2 millioner.

Regionavisens abonnementsinntekter økte med 16 millioner kroner, en oppgang på over syv prosent.

– Det er vi veldig fornøyd med. Og den redder inn noe av det vi tapte på annonser, sier Nedreberg.

Inntektene fra annonser falt med 33 millioner kroner, en nedgang på 12 prosent, hvorav 32 millioner var på papir. Dette gjorde at digitale annonseinntekter gikk forbi papir.

Årsresultatet endte på 103,3 millioner kroner, ned fra 176,6 millioner året før. Det er inkludert inntekter fra avisens aksjepost på 9,96 prosent i Finn.no Den kraftige nedgangen skyldes at det ble utdelt et ekstraordinært utbytte i Finn.no i 2019.

Mottok mest korona-støtte

Adresseavisen mottok også koronastøtte i 2020, og var det mediehuset som mottok mest i støtte, med 11 millioner kroner. Til tross for det store overskuddet, valgte avisen å ikke betale tilbake kompensasjonen.

– Koronakompensasjonen var for vårperioden, hvor vi tapte betydelig mer både i annonseinntekter og resultat enn det vi mottok. For oss har det vært viktig at kompensasjonen gikk til journalistikken.

– Dette medførte at vi i en svært usikker periode unngikk å permittere redaksjonelt ansatte, kunne oppheve ansettelsesstopp etter en periode med mange ubesatte stillinger og kunne gjennomføre redaksjonelle satsninger. Aldri har vel journalistikken vært viktigere, noe som veldig høye lesertall har vist oss, sier hun og påpeker at eierne i Polaris Media valgte å avstå fra utbytte også for 2020.

Avisens utgifter endte på 476,5 millioner kroner, en økning på 2,3 millioner kroner. Nedreberg forteller at de gjennomførte permitteringer i kommersielle avdelinger i første periode av pandemien.

– I tillegg var det betydelig kostnadsbesparelser knyttet til reise og kostnader som påløper i mer normaltid.

Nedreberg forteller at også årets første halvår ser bra ut.

– Vi har fortsatt en fin utvikling i abonnement. Det er ikke den sterke veksten fra i fjor, men fremdeles vekst.

Hun legger til at avisen i år har flere satsinger for å løfte annonsesalget, som har gitt en god digital vekst.

– Vi har også merket korona litt på annonsene i år. Trondheim hadde en nedstenging rett etter nyttår som preget oss et par måneder. Deretter har annonseutviklingen vært mer som forventet, sier hun.

Powered by Labrador CMS