For to uker siden ble det kjent at fire ansatte i markedsavdelingen i Bodø Nu mister jobben.
Torsdag melder avisen at to av de ansatte likevel blir med videre. Det er markedssjef Rolf-Cato Raade og innholdsprodusent Roger Nilsen som blir hentet tilbake.
Raade sier til Medier24 at det var bra å få en avklaring, samtidig som han synes det er trasig for kollegaene som ikke er med videre.
– Det har vært en litt merkelig prosess. Jeg skulle helst sett at ting hadde vært slik det var. Det er blandede følelser og dette helt ferskt for meg, men jeg ser fram til å treffe alle våre flotte kunder fremover, sier Raade til Medier24.
Vil ikke svare på spørsmålene
Bakgrunnen for at Amedia opprinnelig la ned avdelingen, var at konsernet endret organiseringen av sitt regionale annonsesalg fra starten av 2023
23. november skrev Bodø Nu selv, at Amedia Salg Nord skulle overta salgsvirksomheten til Bodø Nu og Rana No fra 1. januar 2024.
Innholdsmarkedsføring for de to avisene skulle heretter bli levert av Amedia Innholdsbyrå, mens produksjon av annonsemateriell skulle bli utført av Amedia Ressurs Harstad, sto det videre.
«Beslutningen innebærer at salgsressursene i de to selskapene avvikles. Styreleder Ole Morten Ona Ringdal opplyser at det er inngått sluttavtale med de fem ansatte dette gjelder», skriver avisen.
Torsdag uttalte Ringdal at «etter en ny vurdering av den lokale markedssituasjonen, har vi besluttet å fortsette annonsesalget i Bodø Nu i egen regi».
– I en tid der annonsesalget er under press i hele mediebransjen, er det nå klokt å la organiseringen forbli uendret for å sikre disse inntektene for avisa, sier Ringdal til Bodø Nu.
Medier24 har forsøkt å komme i kontakt med Ringdal siden onsdag ettermiddag med spørsmål om avisa Avisa Nordlands artikkel, der de erfarte at de to hadde vært i møter med Amedia om en mulig gjeninntreden.
Først torsdag ettermiddag, etter at Bodø Nu publiserte sin sak, svarte Ringdal på henvendelsen, og viste til svarene i Bodø Nu-saken.
Medier24 sendte da styrelederen disse spørsmålene:
– 23. november bekrefter du selv at alle fire i Bodø Nus markedsavdeling mister jobben. Hva har endret seg, når dere nå henter to av dem tilbake?
– Bodø Nu meldte selv 23. november at fire mister jobben. Da bekreftet du at de til sammen fem ansatte i Bodø Nu og Rana No har fått sluttpakke. Betyr det at Nilsen og Raade fikk utbetalt sluttpakker, og deretter ble hentet tilbake til Bodø Nu?
Ringdal viste igjen til Bodø Nu-artikkelen, og Medier24 sendte et siste spørsmål:
– Har Nilsen og Raade fått mer i lønn nå som de kunne forhandle kontrakten sin på nytt?
– Av prinsipp kommenterer Amedia aldri spørsmål om våre medarbeideres ansettelsesforhold, svarer Ringdal.
– Krevende å bli oppsagt
Markedssjef Rolf-Cato Raade påpeker at det har vært mye opp og ned de siste ukene, fra sluttpakken, til at man signerer ny arbeidskontrakt to uker senere.
– Hvordan har prosessen vært?
– Det har vært redelig. Når ting ble som det ble, så har vi hatt en god tone. Det er krevende å bli oppsagt. For mange kan det være helt krise. Det har vært tøft, svarer Raade og tenker på de som ikke får fortsette i bedriften.
– Vi i markedsavdelingen var en sammensveiset gjeng.
Han ønsker ikke å kommentere innholdet i avtalen.
Innholdsprodusent Rune Nilsen sier dette om prosessen:
– Det første beskjeden kom brått på. Jeg har jobbet i et konsern og er vant til at det noen ganger får den type utslag. Da tilbudet om å komme tilbake dukket opp takket jeg ja til det.
På spørsmål om hvordan det er å få jobben tilbake, svarer Rune Nilsen at ting endrer seg fort.
– Det gjorde det nå. Nå blir det veldig gøy å kunne gå ut igjen, jobbe sammen med alle de fine kundene og hjelpe dem, sier Nilsen til Medier24.
– Kan du si noe om hvilke avtale du har fått?
– Jeg er ansatt på nytt i en veldig kul avis som kommer til å satse knallhardt i 2024, svarer Nilsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no