For et år siden så det mørkt ut for kulturavisen Subjekt. Kunst- og kulturbransjen lå brakk, og annonsemarkedet sto helt stille.
Nå er Subjekt og redaktør Danby Choi utsolgt for annonseplasser i store deler av 2021.
– For første gang er vi helt fylt opp frem til august, og i flere perioder utover høsten. Det er ganske utrolig, men på den annen side så treffer vi et attraktivt publikum som norske kulturinstitusjoner lenge har slitt med å nå, forteller Choi til Medier24.
Investerer alt i journalistikk
Rett før jul nådde Subjekt 1000 abonnenter, bare ett år etter å ha startet på null.
– Det føles fantastisk bra etter et veldig usikkert 2020. Da skal jeg innrømme at jeg var ganske redd fremtiden. Men det vi har møtt i 2021 har betrygget meg på alle områder. Subjekt har inntatt en posisjon, sier Choi.
Hittil i år har avisen omsatt cirka like mye som i hele fjor, i overkant av tre millioner kroner. Det er nesten like mye som i normalåret 2019, hvor omsetningen endte på 3,4 millioner.
– Det ser ut til å gå mot en dobling av 2019- og 2020-resultatet i år, forteller Choi.
Den økte omsetningen gjør at avisen har kunnet doble antallet redaksjonelt ansatte. I mai ansatte avisen Geir Bergersen Huse (34) og Peter-André Hegg (29).
– Vi er i en vekstfase hvor vi investerer alle midler i mer journalistikk. Vi spisser også virksomheten inn mot å kun handle om Subjekt, så vi må takke nei til mye. Det er journalistikken vi skal satse på, sier Choi.
Satser på nyheter
Kulturredaktøren er klar på hvordan veien videre ser ut.
– Vi satser sterkt på nyheter, og vi skal satse enda sterkere. Subjekt skal være først ute og mest lest innen kultur. Å jakte leseren er ikke noe vi skammer oss over, tvert imot. Vi skal sette dagsorden, breake nyheter og avdekke informasjon, noe kulturjournalistikken lenge har følt seg for kul for, sier han og påpeker:
– Vi har siden oppstarten vært gode på debatt og anmelderi. Med 100 kunstanmeldelser årlig, er vi blant avisene som dekker kunstscenen bredest i Norge. Det er vi stolte av og ansvarsbevisste på. Så vi skal ikke redusere dette, men mens vi vokser skal vi bruke de nye ressursene på nyheter. Det blir den nye ryggraden vår, forteller han.
Han er klar på at målet er å være landets ledende kulturavis.
– Våre lesertall skiller oss fra andre kunsttidsskrifter. Selv om vi tar kunst og kultur på alvor, har vi et tabloid aspekt. Vi liker heller å sammenligne oss selv med kulturredaksjonene til Aftenposten, Klassekampen og Morgenbladet, sier han og legger til:
– Blant kulturmediene er vi størst, og blant mediegigantene er vi minst. Det er et morsomt sted å være.