Kortversjon:
- Hans-Petter Nygård Hansen oppfordrer norske annonsører til å støtte norske redaktørstyrte medier fremfor globale giganter som Meta og Google.
- Annonsører står overfor et dilemma da globale plattformer tilbyr effektiv annonsering, mens norske alternativer kan være mindre brukervennlige, mener Jan Morten Drange i Annonsørforeningen.
- Drange mener økt bevissthet og felles tiltak fra norske medier kan bidra til å jevne ut konkurranseforholdet.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
I Medier24 og Kampanje oppfordrer Hans-Petter Nygård-Hansen norske annonsører til å flytte annonsebudsjettene bort fra globale tech-giganter som Meta, Google, Amazon og Apple.
Han mener annonsører har et valg, som er enten å støtte plattformer som undergraver demokratiet, eller å investere i norske redaktørstyrte medier.
– Når norske virksomheter fortsetter å investere annonsekronene sine hos disse teknologi-oligarkene, er de ikke passive tilskuere, men direkte med på å finansiere en utvikling som setter demokratiet i fare. Derfor er det på tide at norske annonsører tar ansvar og virkelig vurderer hvor de plasserer pengene sine, sa han til Medier24.
Et dilemma
Administrerende direktør i Annonsørforeningen (ANFO), Jan Morten Drange, mener Nygård-Hansen har et poeng, men at det er ikke så veldig nytt. Han har selv flagget problemstillingen tidligere, og mener det over tid har vært mange grunner til å være kritiske til plattformene.
Det som nå skjer bør være grunn til bekymring, sier han. Utfordringen for mange annonsører er at de globale plattformene fungerer godt, påpeker han.
– Og mange opplever at man ikke har fullgode alternativ. Her er det nok også store forskjeller. Aktører med gode data i kundemassen, kundeklubber og lojalitetsprogram har gjerne gode alternativ, sier han.
– En utfordring er også at om noen aktører her blir mer ansvarlige enn andre og hopper av eksempelvis Facebook så risikerer de på kort sikt å tape konkurransekraft overfor en konkurrent som ikke tar samme valget. Dette er et lite dilemma som man må forholde seg til.
Hvert eneste år er ANFO innom tematikken i Den Store Annonsørrapporten. I den ferskeste rapporten står det at den norske reklamekaken forventes å være på rundt 27 milliarder kroner i 2025. Alphabet (Google), Meta og andre internasjonale giganter har minst 40 prosent av det norske markedet. Mest sannsynlig over 50 prosent.
Heier, men
Drange sier til Medier24 at de er bekymret for globale plattformers posisjon og vekst, og at de heier på norske redaktørstyrte medier.
– Men fakta viser dessverre at plattformene vokser og de norske aktørene sliter mer. Men rett skal være rett, dette handler ikke nødvendigvis om at de store ikke tar ansvar, sier han.
Drange trekker fram at en vesentlig grunn til at globale aktører som Meta og Google vokser er at de har svært enkle betjeningsmodeller.
– Vi har i flere omganger tatt til orde for at norske redaktørstyrte medier må tenke litt likt som denne gjengen for å kunne konkurrere. Hva med et felles varelager og utvikling av en like lett selvbetjeningsmodell som plattformene?, spør han.
Har et ansvar
Drange håper at man etter hvert kan se et skifte, men at utfordringen er at mange er avhengige av jobben plattformene gjør.
– Økt bevissthet rundt disse utfordringene er avgjørende. I lys av hva som nå skjer i USA, også rundt plattformer som Meta sine og ikke minst X er det grunn til å være våken. Vi har alle et ansvar. Det enkleste og mest behagelige er nok å fortsette som før. Det tror jeg vil være dumt av oss når vi ser litt lengre fram i tid, sier han.
– Vi kan ta grep, og flere bør ta grep for å markere. Det finnes også aktører som har tatt bevisste valg og droppet eksempelvis annonsering på Facebook.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no