Kortversjon:
- Hans-Petter Nygård-Hansen oppfordrer norske annonsører til å flytte annonsebudsjettene bort fra globale tech-giganter som Meta, Google, Amazon og Apple.
- Han kritiserer dem for å støtte en antidemokratisk utvikling og peker på hvordan deres dominans i annonsemarkedet svekker norske redaktørstyrte medier.
- Nygård-Hansen mener annonsører har et valg: Å støtte plattformer som undergraver demokratiet eller investere i norske medier som sikrer fri presse og samfunnsansvar.
Oppsummeringen er generert av ChatGPT, men gjennomlest av en journalist.
Det er på tide at norske annonsører tar ansvar når de velger hvor de plasserer pengene sine. Det mener kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og samfunnsdebattant, Hans-Petter Nygård-Hansen.
I et leserinnlegg hos Kampanje tar han til orde for «å flytte annonsebudsjettene bort fra plattformgiganter som aktivt støtter en antidemokratisk utvikling».
Han sikter til de største amerikanske teknologiselskapene Meta, Google, Amazon og Apple. Han mener de åpent støtter den amerikanske presidenten Donald Trump for egen økonomisk vinning.
– De største teknologigigantene har lenge forsøkt å framstå som nøytrale plattformer, men realiteten er en helt annen, sier han til Medier24.
Både Meta, Amazon og Google donerte én million dollar hver til Trumps innsettelse i januar. I tillegg donerte Apple-sjef Tim Cook og Meta-sjef Mark Zuckerberg én million hver.
– Svekker fri presse
Nygård-Hansen mener Trump og Musk svekker demokratiske institusjoner i USA ved å blant annet demontere statlige organer og presse kritikere ut av offentligheten.
Trump har blant annet begrenset Associated Press sin tilgang til Det hvite hus for at de ikke skrev Gulf of America.
Nygård-Hansen mener norske aktører bør unngå å støtte de globale tech-gigantene.
– Disse teknologi-oligarkene styrer informasjonsstrømmene våre gjennom algoritmer som prioriterer engasjement, ofte ved å forsterke polarisering, hatprat og feilinformasjon, sier han.
Han drar fram eksempelet om at Meta nylig fjernet sitt «fact-checking»-program – noe han mener gir fritt spillerom for falske nyheter, hatprat og propaganda.
– Når norske virksomheter fortsetter å investere annonsekronene sine hos disse teknologi-oligarkene, er de ikke passive tilskuere, men direkte med på å finansiere en utvikling som setter demokratiet i fare. Derfor er det på tide at norske annonsører tar ansvar og virkelig vurderer hvor de plasserer pengene sine, sier han.
Stor bit av kaka
Ifølge Medietilsynets rapport om medieøkonomi fra 2019–2023 økte globale aktører sin markedsandel med 12 prosentpoeng til 42 prosent siden 2019. I samme periode falt andelen til aviser med 4 prosentpoeng, til 16 prosent.
I rapporten står det at det ble brukt 18 milliarder kroner på annonsering på internett i 2023.
«Av denne summen gjekk om lag 2,7 milliarder til avisene. Global aktørar som Facebook og Google henta nær 10,6 milliarder kroner frå den norske reklamemarknaden i 2023, ein auke på 608 millionar kroner eller 6,1 prosent frå 2022», står det.
Den store annonsørrapporten fra 2024 spurte hvilke kanaler markedsførerne ville investere i fremover.
Kanalene markedsførere hadde mest tro på fremover var e-post/sms markedsføring, sosiale medier og online video, mens egne medier økte mest. 36 prosent sa de ville øke pengebruken inne sosiale medier, mens 13 hevdet de ville kutte.
– Har et valg
Nygård-Hansen mener norske redaktørstyrte medier har et unikt verdiforslag som skiller seg fra de global aktørene:
– De tilbyr innhold av høy kvalitet, basert på etisk journalistikk og faktasjekk. Redaktørstyrte medier er en viktig grunnstein i et sunt demokrati, og vi trenger dem mer enn noen gang, sier han.
Det er bare ett problem, mener han:
– De opererer i en annonseøkonomi hvor plattformgiganter suger til seg det meste av inntektene, noe som svekker de norske redaktørstyrte mediene som gang på gang må si opp journalister.
Flere medier har hatt kuttrunder i etterkant av pandemien, og Schibsted står nå midt oppi en kuttrunde der 350 stillinger skal kuttes.
Nygård-Hansen mener at ved å støtte norske medier viser annonsører at de bryr seg om både demokrati og samfunnsansvar.
– Det viktigste uansett er at dette ikke bare handler om hvor effektiv annonseringen til norske redaktørstyrte medier er. Det handler om hva slags samfunn vi vil ha, sier han og fortsetter:
– Norske annonsører har et valg – enten kan de fortsette å pøse penger inn i selskaper som undergraver og raserer demokratiet, eller de kan være med på å sikre at vi fortsatt har en fri og uavhengig presse og et velfungerende demokrati.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no