Nylig sendte Aftenposten sin 1000. episode av podkasten Forklart.
Podkasten ble lansert for fire år siden. Siden den gang har Forklart blitt lastet ned 78 millioner ganger.
I løpet av dette året har den blitt lastet ned over 17 millioner ganger.
Det opplyser nyhetsleder i Forklart, Anders Veberg, til Medier24. Han mener tallene beskriver nyhetsåret i 2022.
– Vi så en voldsom oppsving i slutten av februar og i starten av mars da krigen brøt ut. Vi ser tilsvarende når det begynner å bli ekstra dramatisk i nyhetsbildet igjen, slik som med Putins mobilisering og eksplosjonene på gassledningene i Østersjøen, sier Veberg til Medier24.
– Da er informasjons- og forklaringsbehovet høyt. Det er godt å se at lytterne vet at de kan komme til oss, legger han til.
– Traff planken ganske greit
– Tror du folk kan bli litt overveldet av nyhetsbildet i slike tider?
– Det tror jeg mange kjenner på, og jeg kjenner på det selv også. Av og til skulle man ønske at verden hadde bremset litt ned. Men når ting skjer, så vil det forklaringsbehovet være stort, sier Veberg.
78 millioner nedlastinger siden starten gir et snitt på 20 millioner per år.
Da de startet høsten 2018, var målet å nå 10.000 daglige lyttere innen jul samme år. Da nådde de 30.000 på samme tid.
– Vi traff planken ganske greit fra start med konseptet vårt. Da så vi at det var et behov for dette formatet: kort og direkte.
Veberg forteller at de fortsatt skal være korte og direkte, og er klar på at de ikke ønsker å kaste bort tiden til folk.
– Vi skal være et nav i et stadig mer intenst nyhetsbilde. Noe av det jeg tror vi har gjort riktig de siste fire årene er å holde oss til den kongstanken.
– Nå har store kriser og temaer preget nyhetsbildet de siste årene. Er det alltid like lett å velge saker?
– Det er på ingen måte lett. Det er nærmere å være alltid like vanskelig, svarer Veberg.
Han viser til at Forklart-redaksjonene bruker mye tid på å bygge opp historiefortellingen for å gjøre det interessant, pedagogisk og forklarende.
– Alt dette tar tid og er krevende for en redaksjon som fortsatt ikke er så mange mennesker. Da havner vi ofte i en situasjon hvor vi må velge mellom å jobbe komfortabelt og aktuelt. Noen ganger sprenger en gassledning, og da må vi kaste oss rundt, sier Veberg.
Mener det er plass til både «Oppdatert» og «Forklart»
Forrige uke kunne Medier24 melde at NRKs podkast Oppdatert var blitt lastet ned 10 millioner ganger så langt i år.
På samme måte som Forklart, prøver NRK-podkasten å holde lytterne oppdatert på de viktigste sakene i nyhetsbildet.
Det ble også kjent at NRK ønsker å øke frekvensen på antall episoder i uken til fem. Dette er antallet episoder som Forklart publiserer i uken.
– Vi legger selvfølgelig merke til at de kommer med flere episoder og at de har flere lyttere enn oss på Podtoppen – noe som er forståelig med de forutsetningene som NRK har for å lage og spre et slikt produkt, sier Veberg og fortsetter:
– Jeg tenker det er bra at de også ønsker å komme med fem episoder om uken. Vi ser at nyhetsbildet er så intenst og folk har behov for forklaringer i lydformat i stadig større grad. Tallene viser at det er god plass til begge.
På samme måte som Oppdatert, treffer også Forklart unge mediebrukere.
Det er en velkjent utfordring for mediehusene å treffe nettopp de under 30 år.
Ifølge Spotify er godt over halvparten av lytterne til Forklart under 34 år, mens over 30 prosent er under 27 år, opplyser Veberg.
– Det tenker jeg er særlig positivt for oss. Dette er noe vi har jobbet hardt med å få til.