Warner Bros. Discoverys nordiske sjef Christina Sulebakk og Viaplay-sjefen Anders Jensen blir ikke å se på toppmøte under Nordiske Mediedager.Foto: Torill Henriksen/Kent Olsen
Nordiske Mediedagers toppmøte blir uten Viaplay og Warner. Bros Discovery: – Synd
Årets toppmøte under Nordiske Mediedager blir uten både Viaplay og Warner Bros. Discovery. – For oss er det viktig å kunne gjøre en snev av fornyelse og teste ut nye formater, sier festivalsjefen.
Tradisjonen tro blir et møte mellom medielederne arrangert under Nordiske Mediedager i Bergen.
Her tar man pulsen på hvordan det står til i bransjen.
«Vi skal snakke om sparekniv og nedskjæringer, teknologikamp og innovasjon, eierskap og sportsrettigheter, strømmekrig og samarbeid, de unge og de gamle og kampen om den stadig mer fragmenterte oppmerksomheten», står det i beskrivelsen.
På scenen i år stiller lederne for NRK, Amedia, Schibsted og TV 2.
Det betyr at diskusjonen vil foregå uten to store medieselskaper som er en del av nordmenns hverdag.
Verken Viaplay eller Warner Bros. Discovery er invitert til årets toppmøte.
– I år valgte vi å samle de fire medieaktørene som samler flest nordmenn daglig med sitt innhold, sier festivalsjef for NMD, Guri Heftye, til Medier24.
Heftye forteller at møtet har endret form flere ganger opp gjennom årene.
Da hun startet i NMD ble det kalt for Nordiske toppmøte med NRK, DR og SVT. Slik var det i flere år før det ble et norsk TV-toppmøte i mange år.
For fem år siden gikk NMD over til å kun bli kalt toppmøte, for å brede paljetten litt, ifølge Heftye.
– Verden forandrer seg og mange av disse virksomhetene gjør mer enn bare én ting. Det mest konsistente med toppmøtet var at Trygve Rønningen ledet det i åtte år. Ellers har det vært skrudd sammen på forskjellige måter, sier hun.
Fra 2003 til 2010 blir det kalt Nordisk Toppmøte hvor NRK, TV 2, SVT, DR, samt noen ganger danske TV 2 deltar.
Dette endrer seg fra og med 2011, og debatten endrer navn til det Nordisk TV Toppmøte med NRK, TV 2, TV3 og TV Norge. Den konstellasjonen varer i tre år.
Etter at Discovery kjøper TVNorge på tampen av 2012 er de til stede på toppmøte fra 2013 til 2022.
Viaplay har vært med på toppmøtet siden 2011, men da under navnet MTG og TV3. I 2020 heter selskapet NENT, men deltar ikke på toppmøtet.
I 2018 og 2019 deltar også Google på møtet, som nå har fått navnet Toppmøtet.
Heftye forklarer at toppmøtet ikke er hogget i stein, men at de i år tok noen grep og valgte å styre etter hvem som treffer flest lesere, seere og brukere i løpet av et døgn.
– Det er noe med å ikke være seks stykker på scenen. Tiden går fort og man skal få sagt noe. Så ser vi at noen blir forarget og andre begeistret. Det betyr at folk er engasjert i det vi presenterer, noe vi synes er bra. Så må vi gjøre våre evalueringer i etterkant.
Heftye påpeker at både Viaplay og Warner Bros. Discovery er inne i et annet panel, «Er gullalderen over? Programsjefene svarer», under NMD. I tillegg har de en sesjon om «Basic Bitch» fra discovery+.
– Det er ikke slik at de ikke er representert på mediedagene.
– Det er mange ting i beskrivelsen til toppmøtet som begge disse selskapene er en del av. Mister debatten noe når disse selskapene ikke blir med?
– Det vet vi ikke. Det får vi erfare og se hvordan det fungerer. For oss er det viktig å kunne gjøre en snev av fornyelse og teste ut nye formater, selv om det heter toppmøtet.
– Synd
Medier24 har også vært i kontakt med både Warner Bros. Discovery og Viaplay om at de ikke er invitert til årets toppmøte.
– Det er Nordiske Mediedager som programmerer Nordiske Mediedager, og det gjør de stort sett veldig, veldig bra.
Det sier kommunikasjonsdirektør i Warner Bros. Discovery og TVNorge, Hanne McBride.
Hun viser også til at Warner Bros. Discovery er representert i flere spor under arrangementet.
Både gjennom Somebody Somewhere, The Last of Us, og Basic Bitch.
I tillegg trekker McBride fram at Else Kåss Furuseth skal snakke om sin metode, blant annet om hvordan hun jobbet med TVNorge-programmene i Else om-serien, og TVNorges sjefredaktør Magnus Vatn skal diskutere TV-bransjens fremtid.
– Vi er i aller høyeste grad relevante for publikum både i Grieghallen og det ganske land, og syns det er litt underlig, og også synd, at TV-toppmøtet for første gang på så lenge vi kan huske skal foregå uten oss, sier McBride til Medier24.
PR- og kommunikasjonssjef Fredrik Olimb i Viaplay forteller at de også ønsket å være med på toppmøtet.
– Vi synes selvfølgelig at det er synd å ikke bli invitert til toppmøtet etter å ha hatt en plass der i en årrekke, og har sagt ifra til NMD om dette. Personlig synes jeg at det er mediemangfoldet som har gjort debattene interessante, og skulle ønske at de hadde selvtillit nok til å lede en større seanse med flere ulike aktører, sier Olimb.
Samtidig opplever Viaplay at arrangøren er åpen for innspill.
–Så vi planlegger allerede argumentene for å bli inkludert i 2024.