Munnhoggeri mellom NRK, Schibsted og Discovery: – Skjevheten er problematisk

Topplederne i bransjen diskuterte alt fra korona til spillreklame, kritisk journalistikk og konkurransen dem imellom.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag var det duket for debatt mellom toppsjefene i norsk mediebransje under Nordiske Mediedager.

Til stede var TV 2-sjef Olav T. Sandnes, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, Schibsted-topp Kristin Skogen Lund og Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen.

NENT-sjef Anders Jensen hadde ikke anledning til å være med.

– Vil ikke syte

Tema var diskusjonen var koronakrise og inntektstapet som en følge av et ødelagt marked – sett opp mot økte leser- og seertall. Men også konkurransen dem imellom.

– Vi må ta stadig mer betalt av brukerne og NRK kan tilby alt dette gratis og reklamefritt og det skaper en skjevhet er det en skjevhet. Det kan du ikke benekte, Thor Gjermund, sa Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund og viste til at den statlige kringkasteren har store ressurser som driver en nettavis i konkurranse med de kommersielle mediene.

– Jeg har egentlig ikke lyst til å syte om det, for vi samarbeider så godt om mye, men jeg mener det må være mulig å snakke om det.

Hun fikk kontant svar fra kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen:

– NRK har aldri hatt en mindre dominerende stilling enn nå. Konkurransen fra de globale aktørene sørger for at mediebruken fordeler seg helt annerledes. VG, NRK og TV 2 er også veldig sterke. De andre mediene, som ikke er relevante i det vi står i nå, har svekket seg fordi de ikke har den nødvendige tilliten. NRK utgjør dermed en mindre del av mediepengene og bruken enn vi har gjort på lenge.

Skogen Lund er ikke helt enig: 

– Du har store ressurser selv om du forsøker å snakke det ned. Du driver en ren nettavis uten annonser og har en sakstilgang alle andre kan drømme om. Det er en skjevhet som er problematisk og det kan du ikke benekte.

Kan ikke garantere mot nedbemanning

 Toppmøte ble ledet av TV 2-programleder Yvonne Fondenes som stilte spørsmål om topplederne kunne love å ikke nedbemanne eller permittere i den vanskelige perioden alle står i nå.

Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen uttalte at de ikke har permittert noen som helst, men:

– Vi som selskap fornyer oss og det gjør at vi hele tiden er nødt til å endre oss. Vi er i en bransje der vi aldri kan garantere at folk ikke mister jobben sin. 

TV 2-sjef Olav T. Sandnes fortalte at situasjonen var delvis lik for dem.

– Permitteringsvirkemiddelet sitter langt inne for oss å bruke. Da skal det være virkelig tøffe tak, sa han og innrømte at tiden fremover skaper masse usikkerhet.

– Kan dere garantere at det ikke blir nedbemanninger? spurte Fondenes til Skogen Lund.

– Vi har varslet et stort kutt på 500 millioner kroner og dermed kan vi ikke utelukke det, fortalte hun.

– Kan du garantere ingen permitteringer elle nedbemanninger, Thor Gjermund?

– Nei, det kan jeg selvsagt ikke garantere. NRK har nedbemannet 10–12 prosent siste årene – nå er vi 3300 ansatte. Vi må også drive omstilling – vi driver forbedringer og endringer. Jeg tror ikke korona endrer trendene, men jeg tror det forsterker dem.

– Blør fælt

TV 2-sjef Sandnes ble spurt om hva han tenkte om kulturminister Abid Rajas krisepakke for mediene.

– Det er mange bransjer som er i tøft vær nå, så vi skal passe oss for å være navlebeskuende. Mye er stengt ned, men mediene har kanskje hatt en viktigere rolle enn noen gang og det opplever jeg blir tatt på alvor.

Austvoll Jensen var tydelig på at det ikke er kommet noen ordentlig krisepakke for produksjonsbransjen.

Onsdag ble det kjent at Schibsted må kutte 500 millioner kroner innen utgangen av 2021. Kristin Skogen Lund var tydelig på at de skal fortsatt prioritere kritisk journalistikk og skjerme redaksjonene mest mulig. 

– Aldri har vi blødd så fælt som vi gjør nå. Vi er i en grusom periode.

Powered by Labrador CMS