(BERGEN): Under Nordiske Mediedager i Bergen ble det tradisjonen tro avholdt Toppleder-møtet.
Der møttes kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen, TV 2-sjef Olav Sandnes, Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund og Discovery-sjef Espen Skoland for å diskutere konkurranse, strømmekrigen, samarbeid, og hvor bransjen er på vei.
Den nye krigen om podkast ble et av temaene. Schibsted har det siste året kjøpt opp flere podkaster og podkast-stjerner til appen PodMe.
– Vi er i en oppbyggingsfase, så foreløpig er det ikke en cash-ku, men det kan det jo bli en dag, sa Skogen Lund.
– Gjør enkeltproduksjoner
NRK-sjefen fortalte at de trodde podkast-boomen ville gå raskere.
– Men først nå det egentlig har skutt fart, sier Først Haugen, og sier de jobber mer med podkast. De skal flytte alle sine podkaster til å være i NRK Radio-appen.
– Vi vil ha publikum hjem til våre plattformer. Derfor er det viktig for oss å bygge vaner hjemme hos oss, og ikke hos andre aktører.
TV 2 satser ikke på podkast.
– Dette har vært et av de store stridstemaene i ledergruppen i en årrekke. Vi har valgt å fokusere på der vi konkurrerer fra før av. Vi gjør enkeltproduksjoner, sa Sandnes, og viste til podkasten om Baneheia.
– Risiko vi alle løper
Discovery-sjef Skoland sendte et stikk i retning Skogen Lund, ved å fleipe med at de nå skal starte HBO MAX Social, hvor de skulle dyrke podkast-stjerner, til latter fra salen.
Moderator Kjetil Dale dro opp temaet med det som nå har skjedd med Bernt Hulsker hos VG.
Hulsker har avsluttet samarbeidene med MAX Social og VGTV. Schibsted eier VGTV som eier MAX Social. Schibsted eier VG og VGTV.
– Dette rammer ikke bare VG, men også Schibsted, har dere mistet kontroll over en sårbar forretningsprofil?, spurte han Schibsted-sjefen.
– Jeg skal ikke håndtere en enkeltsak her, den saken er håndtert hos oss. Den risikoen løper vi jo alle sammen, for vi bygger jo alle kjente profiler. Heldigvis opplever vi det nesten aldri, sier Skogen Lund om når kjendiser som blir bygget opp hos mediene gjør noe galt.
– Dere løfter profilene opp på førstesiden, bortsett fra når de gjør noe galt, spurte Dale.
– Det er jeg helt uenig i. Det har vært caset i mange år. NRK, akkurat det samme. Det er vanntette skott mellom vår redaksjonelle integritet og MAX Social.
– TV 2 har jo bedre kilder enn VG når de skriver om denne saken?
– Det viser jo hvor vanntette skott det er da, svarer Skogen Lund.
Sandnes i TV 2 sier forberedelsen og oppbyggingen av profilene er vesentlig når man jobber med å bygge egne profiler.
– Det er viktig for oss, og vi vet at hos NRK også, jobber vi godt med den overgangen det er for mennesker fra å være anonyme, til å bli en profil som mange har kjennskap til. Vi må forberede dem. Og når det er kriser, så må vi være ryddige. Jeg har selv stått i det når profiler har gjort noe dumt. Vi må dekke det, men kanskje ikke vi skal være nyhetsledende og grave i egen redaksjon.
Han sier de har løst det med å legge ut NTB-meldinger om sakene, og ikke forsøke å skjule det.
– Vi kan ikke glemme at har arbeidsgiveransvar også oppi dette, sier Sandnes.
– Kjempepress i markedet
Strømmekrigen ble også et tema i debatten.
– Det er et kjempepress i det norske markedet nå. Kampen om folks oppmerksomhet er knallhard. Vi jobber hele tiden med å finne noe som er relevant, av høy kvalitet og som folk velger, sa NRK-sjefen om kampen mot både norske og internasjonale strømmeselskaper.
Discovery er blant de største strømmegigantene i Norge, og har inngått et samarbeid med Warner. Skoland var klar på at Norge ligger langt fremme i den digitale utviklingen.
– Når TV-seedingen går fortere her enn i andre land. Sånn sett har vi vært en digital lab for Discovery, og det er ganske unikt å være i et så stort globalt system, sier Skoland.
TV 2 har gått fra å være "Norges seriemester" til å prioritere norsk innhold.
– Svaret vårt et norsk innhold, sier Sandnes, og legger til at TV 2 Play også har avtaler med flere strømmetjenester.
– Vi har sikret oss store avtaler, med for eksempel Disney og CMore, så med det har vi også et sterkt og internasjonalt tilbud, sier Sandnes.
Han påpekte at TV 2 Play i april hadde flere seerminutter på strømming enn Netflix.