Viaplay-sjefen Anders Jensen.

Viaplay økte inntektene med 36 prosent: Ender kvartalet med million–underskudd

Viaplay fortsetter å økte inntektene, og har nå over 7,6 millioner abonnenter.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag la Viaplay frem kvartalstallene for første kvartal i 2023. De viser at selskapet endte kvartalet med inntekter på 4,5 milliarder svenske kroner, opp fra 3,3 milliarder i fjor. Det er en økning på 36 prosent.

Samtidig endte konsernet med et resultat på -288 millioner svenske kroner, ned fra 483 millioner i samme kvartal i fjor.

– Vi har fortsatt å levere på våre vekstmål til tross for større økonomisk usikkerhet og økt markedsvolatilitet. Vår Viaplay-abonnentbase vokste med 60 prosent på årsbasis til 7,64 millioner, og konsernets salg økte med 30 prosent på organisk basis, sier Viaplay-sjef Anders Jensen.

Viaplay skriver i kvartalsrapporten at underskuddet skyldes blant annet investeringen i polske Formel 1-rettingheter og lanseringen av VIaplay i USA og Cannada.

Den nordiske delen av konsernet hadde inntekter på 1,6 milliarder svenske kroner, opp fra 1,2 milliarder i samme kvartal i fjor. Den nordiske delen hadde et resultat på 163 millioner.

Abonnementsbasen i de nordiske markedene økte fra 3,5 millioner i samme kvartal i fjor til 4,7 millioner.

Selskapet skriver at annonseinntektene, som står for 19 prosent av konsernets omsetning, falt med to prosent, noe de ser på som bedre enn forventet.

– TV-reklameprisene ble igjen hevet i de årlige forhåndskontraktsforhandlingene, og radioreklamesalget har fortsatt å være robust. Vi forventer at det samlede skandinaviske annonsemarkedet vil forbli mykt resten av året, med spesielt usikre utsikter for andre halvår.

Powered by Labrador CMS