Viaplay-sjefen Anders Jensen.
Foto: Kent Olsen
Viaplay økte inntektene med 36 prosent: Ender kvartalet med million–underskudd
Viaplay fortsetter å økte inntektene, og har nå over 7,6 millioner abonnenter.
Tirsdag la Viaplay frem kvartalstallene for første kvartal i
2023. De viser at selskapet endte kvartalet med inntekter på 4,5 milliarder svenske
kroner, opp fra 3,3 milliarder i fjor. Det er en økning på 36 prosent.
Samtidig endte konsernet med et resultat på -288 millioner
svenske kroner, ned fra 483 millioner i samme kvartal i fjor.
– Vi har fortsatt å levere på våre vekstmål til tross for
større økonomisk usikkerhet og økt markedsvolatilitet. Vår Viaplay-abonnentbase
vokste med 60 prosent på årsbasis til 7,64 millioner, og konsernets salg økte
med 30 prosent på organisk basis, sier Viaplay-sjef Anders Jensen.
Viaplay skriver i kvartalsrapporten at underskuddet skyldes
blant annet investeringen i polske Formel 1-rettingheter og lanseringen av
VIaplay i USA og Cannada.
Den nordiske delen av konsernet hadde inntekter på 1,6
milliarder svenske kroner, opp fra 1,2 milliarder i samme kvartal i fjor. Den
nordiske delen hadde et resultat på 163 millioner.
Abonnementsbasen i de nordiske markedene økte fra 3,5
millioner i samme kvartal i fjor til 4,7 millioner.
Selskapet skriver at annonseinntektene, som står for 19
prosent av konsernets omsetning, falt med to prosent, noe de ser på som bedre enn
forventet.
– TV-reklameprisene ble igjen hevet i de årlige
forhåndskontraktsforhandlingene, og radioreklamesalget har fortsatt å være
robust. Vi forventer at det samlede skandinaviske annonsemarkedet vil forbli
mykt resten av året, med spesielt usikre utsikter for andre halvår.