Kommende helg er det klart for sesongstart for Formel 1.
Rettighetshaver Viaplay inviterte derfor pressen inn i garasjen for å presentere teamet som skal lose seerne igjennom årets sesong.
Allerede for to år siden opplevde Viaplay en massiv økning i antall seere. Det gjorde de også i forrige sesong.
Fra 2021 til 2022-sesongen har de en vekst på 81 prosent i antall brukere. Det er en syvdobling siden 2019.
Sportssjef Kristian Oma i Viaplay sier Formel 1 har gått fra å være en nisjesport for noen år siden, til å være på vei til å bli en A-rettighet for strømmeselskapet.
– Vi føler at vi er på en bølge nå, og dette er noe av det mest spennende som kommer til å skje de neste månedene. Formel 1 er blitt noe av det viktigste vi gjør her på Viaplay, fortalte Oma under presentasjonen for pressen.
– Selv om Formel 1 og andre sporter velger seg slike partnere, så betyr ikke det at vi er enige i alt som foregår. Men det er ikke vår avgjørelse å ta, svarer Oma til Medier24.
– Men er man bevisst på det når man dekker løp i disse landene, eller er det tilfeldig hvilket sted i verden man kjører løp?
– Vi skal ikke være logrende hunder og det skal behandles journalistisk. Sånn som når vi går inn i problematikken rundt Newcastle og eierskapet der, svarer Oma og viser til at Saudi-Arabias statlige investeringsfond eier den engelske Premier League-klubben.
Oma mener løpene kan gi muligheter for å lage journalistikk som problematiserer brudd på menneskerettigheter.
– Det gir mulighet til å problematisere i studio. Og vi gir ingen bånd på våre i behandlingen av det. Så er det ikke slik at Saudi-Arabia er det landet vi sender flest til.
Han er klar på at det er en vanskelig problematikk å forholde seg til.
– Produksjonen er strålende og interessen er enorm, så hvor skal vi sette våre grenser? Det er en vanskelig greie.
– Er kritisk
Atle Gulbrandsen har kommentert Formel 1 på tv siden 1997. Han forteller at Viaplay tenker mye på problematikken rundt sportsvasking.
– Jeg er kritisk til det, og vi berører det i våre sendinger. Vi mener det er vår jobb å snakke om sportsvasking, og det kommer vi til å fortsette å gjøre, sier Gulbrandsen til Medier24.
Samtidig påpeker Formel 1-kommentatoren at sporten er global.
– Vi kan ikke kun ha løp i Norge, Sverige og Danmark, og jeg har forståelse for at Formel 1 må spre seg.
Da NRK og TV 2 skulle sende Fotball-VM fra Qatar måtte kringkasterne ofte svare på kritikk.
Gudbrandsen forteller at spørsmål om sportsvasking i Formel 1 av og til dukker opp for dem.
– Vi må svare på det innimellom. Det kan være det er mer oppmerksomhet rundt dette i Norge enn i andre land, uten at jeg vet det. Men Formel 1 får kritikk, og de må svare for seg, svarer Viaplay-kommentatoren.