Oslo 20190323.
VG-bygget i Akersgata 55 i Oslo.
Foto: Fredrik Hagen / NTB
Fredrik Hagen
VG lanserer bokforlag
Avisen satser på bøker sammen med Max Social, VGs managementselskap, som har en rekke av landets mest kjente profiler i sin stall.
Denne artikkelen er over to år gammel.
VG satser i bokmarkedet. Sammen med sitt heleide managementselskap Max Social kommer mediehuset med flere boknyheter i tiden fremover.
Redaktør og direktør for VGs printutgivelser Audun Solberg forteller at de er stadig på jakt etter å bruke kunnskapen de har til å utvikle nye produkter og tjenester som kan engasjere flest mulig.
– Å gå inn i forlagsbransjen er derfor en helt naturlig satsing slik vi ser det, også fordi vi i flere år har arbeidet nettopp med å utvikle en større bredde i utgivelsene på papir, sier Solberg.
Han mener den fysiske boken står meget sterkt, og at bokformatet gir VG mulighet til å fortelle lengre historier, og andre historier, i et format hvor alle forutsetninger er tilstede for å gjøre nettopp dette.
– Vi har mange historier vi ønsker å fortelle og mye innhold som passer naturlig inn i bokformat. Vi ønsker å spille på de styrkene vi har redaksjonelt og kommersielt for å lage utgivelser som er lett tilgjengelige og har bred appell hos lesere og kjøpere, sier Solberg.
Han er veldig glad for at å gjøre satsingen på VG forlag sammen med Max Social, VGs managementselskap, som har en rekke av landets mest kjente profiler i sin stall. Hvem av disse som kommer til å stå på det nye forlagets forfatterliste, vil verken han eller daglig leder Marte Stinessen Schei i Max Social si noe om.