Upday har 25 millioner aktive brukere, og hevder selv at de er Europas mest populære nyhetsapp, men hvis du ikke har en Samsung-telefon har du sannsynligvis ikke hørt om den. Upday er et samarbeid mellom det tyske mediehuset Axel Springer og Samsung, og snart håper de å kunne servere nyheter på kjøleskapet ditt.
Upday kommer ferdig installert på flere av Samsungs telefoner, og er allerede spekket med oppdaterte nyheter fra norske nettaviser. Totalt samarbeider de med over 4.000 medier. Seksjonen Toppsaker kureres av Updays ca. 50 redaksjonelle medarbeidere, mens din egen tilpassede nyhetsliste styres av en algoritme, basert på dine valgte temaer, hva du leser og hva du liker.
At appen kun er tilgjengelig på Android-enheter ser ikke selskapet på som en begrensning. Samsung har 40% markedsandel i Europa, mot Apples 14%. «Samarbeidet med Samsung er veldig lønnsomt for oss», uttalte Aneta Nowobilska, chief revenue officer hos Upday, til digiday.com i juli. «Samsung-brukerne er veldig lojale til plattformen.»
At Samsung putter innholdstjenester inn i stadig flere av sine produkter bidrar til å gjøre markedet enda større. Kjøper du et smart kjøleskap fra Samsung, ønsker Upday å vise deg nyheter der også.
NRK er en av mange norske medier som er tilgjengelig på Upday. Appen sender ca 12.000 unike brukere til NRK.no daglig. Det utgjør mindre enn én prosent av den totale trafikken.
Enkel i bruk
Upday er veldig enkel å bruke. Så fort du åpner appen er den klar til bruk, med ferske, norske nyheter. Den består i hovedsak av tre seksjoner: forsiden, toppnyheter og dine nyheter.
Forsiden er et sammendrag av de første sakene fra toppnyheter og dine nyheter.
Toppnyheter er en kurert liste med de 10 viktigste sakene fra norske medier. Listen redigeres av Updays nordiske redaksjon i Stockholm. Klikker du på en sak, så sendes du videre til den aktuelle nettavisen.
Dine nyheter er en algoritmestyrt liste med nyheter innenfor de temaene du selv velger. Du kan påvirke vektingen i algoritmen ved å like artikler og temaer. Du kan også blokkere nettsteder fra å vises i dine nyheter.
Hver artikkel er utstyrt med en stikkordsliste som lar deg finne andre artikler om samme tema, eller fra samme nettavis.
Vil du lagre en artikkel for å lese den senere, så klikker du på Lagre-ikonet. Artiklene du har lagret finner du igjen på menyen som skjuler seg bak de tre prikkene i øverste høyre hjørne.
På den samme menyen finner du også de få innstillingene du kan endre på i Upday. Mine interesser lar deg bestemme hvilke temaer som skal inngå i dine nyheter. Vil du ha en annen utgave enn den norske, kan du endre det under Utgave. Du kan også velge om du vil ha varsler når det legges ut nye saker.
Slik får du dine artikler på Upday
Det er relativt enkelt for medier å bli publisert på Upday. Alt du trenger å gjøre for å søke er å sende en epost til publisher@upday.com. Det stilles noen tekniske krav, som at publikasjonen har en kategoridelt RSS-strøm, at nettsiden er mobiltilpasset og at den redaksjonelle kvaliteten er bra.
«Det som skiller oss fra andre nyhetstjenester, er at vi samarbeider tett med våre innholdspartnere» uttalte Dina Spector, redaksjonell leder for Storbritannia og Irland, til PressGazette i november. Hun fortalte videre at selskapet ser på det redaksjonelle samarbeidet som en vinn-vinn situasjon: «mediene får mer trafikk, vi får en større brukerbase og styrker vår merkevare.»
Selskapet forteller at en typisk toppsak har 10% klikkrate, og at de i samarbeid med en britisk mediepartner oppnådde hele 15,6% klikkrate på en sak som ble delt eksklusivt på Upday før den ble lagt bak betalingsmur.
Upday viser annonser mellom eller under artiklene, og annonseinntektene beholder de selv. Den største delen av inntektene kommer fra programmatiske annonser, men selskapet selger også inn egne internasjonale og lokale kampanjer til prioriterte kunder.
En satsing på å optimalisere annonseformatene og en voldsom økning i antall brukere under pandemien har gitt gode resultater. Annonseinntektene har økt 30% i 2020, sammenliknet med året før.
Et spørsmål norske medier må stille seg når de vurderer et samarbeid med nyhetsappen, er om trafikken er så mye verd at det forsvarer økt konkurranse. Upday lever av de samme annonsekronene som norske nettaviser, så appens suksess kan bety enda tøffere kamp om norske annonsørers markedsbudsjett.