Nyhetsappen Upday – venn eller fiende for mediebransjen?

«Et spørsmål norske medier må stille seg når de vurderer et samarbeid med nyhetsappen, er om trafikken er så mye verd at det forsvarer økt konkurranse», skriver Ståle Lindblad.

Publisert

Upday har 25 millioner aktive brukere, og hevder selv at de er Europas mest populære nyhetsapp, men hvis du ikke har en Samsung-telefon har du sannsynligvis ikke hørt om den. Upday er et samarbeid mellom det tyske mediehuset Axel Springer og Samsung, og snart håper de å kunne servere nyheter på kjøleskapet ditt.

Upday kommer ferdig installert på flere av Samsungs telefoner, og er allerede spekket med oppdaterte nyheter fra norske nettaviser. Totalt samarbeider de med over 4.000 medier. Seksjonen Toppsaker kureres av Updays ca. 50 redaksjonelle medarbeidere, mens din egen tilpassede nyhetsliste styres av en algoritme, basert på dine valgte temaer, hva du leser og hva du liker. 

At appen kun er tilgjengelig på Android-enheter ser ikke selskapet på som en begrensning. Samsung har 40% markedsandel i Europa, mot Apples 14%. «Samarbeidet med Samsung er veldig lønnsomt for oss», uttalte Aneta Nowobilska, chief revenue officer hos Upday, til digiday.com i juli. «Samsung-brukerne er veldig lojale til plattformen.»

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Månedlig
Første mnd til kr 1
deretter 189,- pr mnd

Kjøp

Årlig
12 mnd abonnement for 1899,-

Kjøp

Powered by Labrador CMS