Mandag kom nyheten om at Schibsted vil ta avisene av børs og skille ut nyhetsmediene i eget selskap eid av Stiftelsen Tinius.
Schibsted verdsetter salget av nyhetsavdelingen til 6,2 milliarder kroner.
Medieforsker Tellef Raabe ved SNF på NHH reagerte med et «Oi, dette er stort» på nyheten, og tror i den forlengelsen at det er positivt for nyhetsmediene.
– Å ha én sterk eier med ett klart formål, og en tydelig strategi, tenker jeg at kan være positivt for nyhetsmediene i Schibsted, sier han til Medier24.
Han innrømmer at han er overrasket over timingen, og viser til oppkjøp av aksjer i Viaplay og nedsalg av Adevinta som store nyheter som har hatt både hans og markedets oppmerksomhet.
– Å dele News Media og Marketplaces har vært diskutert siden 2000-tallet. Det er vanskelig for meg å spekulere i om dagens nyhet kommer som følge av Adevinta-nedsalget, sier Raabe.
Han føyer til at Adevinta-avtalen på cirka 24 milliarder kroner også utløste store verdier for Stiftelsen Tinius.
Ser fordeler og ulemper
Raabe er spent på hvordan de to selskapene vil forsøke å få til synergier på tvers, som innlogging, datafangst, annonseleveranse og distribusjon.
– Det er ikke utenkelig at det vil være direkte strategisk samarbeid mellom disse to adskilte selskapene, kommenterer han.
Raabe tror fordelene med å være eid av en stiftelse er langsiktighet, mindre fokus på kvartalsrapporter og kortsiktig gevinst, samt flere investeringer i kjernevirksomheten journalistikk.
– En potensiell nedside kan være tilgang på kapital. Man kan gå ut i markedet og hente kapital på en annen måte når man er børsnotert, sier han.
Samtidig trekker Raabe fram at å ta nyhetsmediene av børs kan gjøre dem mindre konjunkturutsatt.
Tror ikke på store endringer
Selv om han kaller den strukturelle endringen den potensielt største nyheten i det norske avismarkedet de siste årene, tror ikke Raabe at det vil få store eller umiddelbare endringer, og peker på at stiftelsen har hatt negativ kontroll siden 1996.
Ei heller tror Raabe det vil gå utover journalistikken, og nevner rapporten Tinius bestilte tidligere år, der flere redaktører i Schibsted ble intervjuet.
– De argumenterte at de var fornøyd med eieren sin i det store, og at den redaksjonell uavhengigheten sto sterkt. Det finner også jeg i min egen forskning. Jeg forventer ikke at det endrer seg med det nye eierskapet, kommenterer Raabe.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no