To tredjedeler av kuttene i Schibsted skal tas fra fellesfunksjonene - her åpnes det ikke for sluttpakker for alle ansatte.
Det får ansatte til å reagere, sier tillitsvalgt i Parat, Tone Sagen.
– Det er vanskelig for mange å forstå at hvis du er journalist så kan du søke om åpen pakke, men ikke hvis du jobber i fellesfunksjonene, sier hun.
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes har gjentatt flere ganger at kuttene ville ramme ujevnt i organisasjonen.
Sagen sier det blir noen tøffe uker fremover. Hun beskriver ansatte som er redde for å få spisse albuer mot hverandre og som ønsker mer informasjon om hvordan selskapet vil se ut fremover.
– Flere føler de er fanget i et «joker nord-spill», hvor det er uklart hvilke faktorer som skal gjelde.
– Alvorlig
Thomas Ermesjø er tillitsvalgt for de som jobber med teknologi og produkt.
Et sted mellom 17 og 20 prosent av alle som jobber i Norge, Sverige og Polen må kuttes. Det tilsvarer 77 stillinger.
Det er nedstemt stemning, sier han, og flere opplever uklarhet om prosessene videre.
– Vi synes det er alvorlig at vi som driver med teknologi og produktutvikling rammes så hardt.
Det er disse som leverer de tekniske løsningene for avisene. Ermesjø er redd kuttene vil gå utover hvilke tekniske løsninger avisene kan levere.
De synes også det er urettferdig at det ikke åpnes for at alle kan søke om sluttpakker - slik det gjøres i mediehusene.
– Schibsted setter yrkesgruppene opp mot hverandre. Det synes jeg er veldig uheldig. Vi mener alle bør likebehandles i hele konsernet.
Kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Nordby.Kilian Munch / Schibsted
Kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Nordby, svarer i en e-post at de forstår at endringsprosesser skaper usikkerhet og bekymring.
– At ikke alle får tilbud om sluttpakker handler også om å redusere risikoen for å miste kritisk kompetanse. Innretningen av sluttpakkene for ulike områder har også vært konsultert med de tillitsvalgte.
Les hele hans svar i bunn av saken.
Skal kjempe
Det er kun i noen avdelinger ansatte blir tilbudt sluttpakker. Etter det vil man starte med en innplassering – hvor ansatte kommer til å bli flyttet.
De tillitsvalgte har jobbet hardt for at det skulle vært åpnet for at alle kunne søke sluttpakker.
– Vi mener dette skaper unødvendig mye frykt og uro, sier Sagen.
Hun sier de har et håp om å komme i land med frivillighet.
– Men jeg skjønner ikke hvordan vi skal få til det nå.
Parat er klare for å kjempe for hvert eneste medlem, sier Sagen.
Hun sier det minste man kan gjøre for de ansatte er å sørge for en ryddig prosess der de forstår hva de takker ja eller nei til, og ingen føler seg presset til å søke sluttpakker hvis de ikke vil.
– Vi har ressurser til å stå i en kamp så lenge det trengs.
Her blir de færre
Blant fellesfunksjonene finner man de som jobber med abonnement, annonsesalg, produkt, teknologi, HR og finans.
Hos annonsesalg vil avdelingen som jobber med mindre kunder, kalt SME internt, legges ned.
Sagen mener at kuttene i fellesfunksjonene gjør at ambisjonsnivået må senkes betraktelig.
– I praksis vil dette bety at vi går fra en stor grad av skreddersøm til å levere ferdige pakkeløsninger til avisene – det vil naturligvis også påvirke redaksjonene i stor grad.
Totalt forsvinner 12 prosent av stillingene hos annonse, som gjør at det vil være ca. 457 ansatte igjen i Norge og Sverige i andre enden av nedbemanningen.
Hos people, communication og public policy kan det bli kutt på opptil 30 prosent av staben, erfarer Medier24. Her jobber folk innen HR og kommunikasjon blant annet.
Innen finansavdelingen må 24 årsverk bort.
Det betyr at noen team her mister så mye som 45 prosent av staben.
Som nevnt vil 77 stillinger i avdelingene produkt og teknologi forsvinne. Her jobber det folk i både Norge, Sverige og Polen.
Les hele svaret fra Schibsted:
Vi forstår at endringsprosesser som denne skaper usikkerhet og bekymring. Vår viktigste prioritet er å håndtere situasjonen på en ryddig og ansvarlig måte, og det har gjennom hele prosessen vært tett dialog med tillitsvalgte for å sikre åpenhet og involvering.
Når det gjelder sluttpakker, er dette et virkemiddel som brukes der det er hensiktsmessig ut fra virksomhetens behov og fremtidige organisering. Derfor tilbys åpne frivillige sluttpakker i noen deler av Schibsted Media, mens de på andre områder er mer målrettede. At ikke alle får tilbud om sluttpakker handler også om å redusere risikoen for å miste kritisk kompetanse. Innretningen av sluttpakkene for ulike områder har også vært konsultert med de tillitsvalgte.
Vi erkjenner at informasjon er avgjørende i en slik prosess. Vi har lagt stor vekt på å informere jevnlig og tydelig, men vi har også måttet respektere de formelle prosessene som drøftinger med tillitsvalgte og styrevedtak. Vi har i tillegg vært opptatt av å koordinere informasjonen i alle deler av selskapet slik at de ansatte får ny informasjon samtidig, selv om de tilhører ulike deler av konsernet. Så forstår vi at mange fortsatt har spørsmål. Derfor vil vi fortsette å kommunisere åpent og gi så konkret informasjon som mulig om veien videre, både sentralt og lokalt.
Vi har en klar ambisjon om å komme i mål med frivillige løsninger. Hva prosessen vil ende med ser jeg ingen grunn til å spekulere på.