Danske Watch Medier inntok i fjor det norske markedet med finansavisen FinansWatch. Nå gjør de seg klare til å utvide til flere medier.
Før jul søkte Watch Medier etter redaktører til flere nisjemedier de ønsket å etablere i Norge. Internasjonal redaktør i Watch Medier, Rasmus Emborg, forteller at det å utvide til flere nisjer er det Watch Medier gjør.
– I Danmark har vi gjennom de siste ti årene startet en rekke digitale og abonnementsbaserte nisjemedier i viktige bransjer. Det er den modellen vi nå også tar til både Norge og Tyskland, sier Emborg til Medier24.
Kjøpt 36 domener
Han var ofte i Oslo i fjor for å støtte opp om lanseringen av FinansWatch, samtidig som selskapet jobber med å finne nye nisjer.
– Hvilke medier er det disse redaktørene skal hentes til? Hva er neste nisje?
– Først bruker vi kreftene på å finne de riktige redaktørene. Stillingene er ikke besatt ennå. Vi søker etter dyktige næringslivsjournalister, som tenner på business-nyheter om konkrete bransjer og gjerne vil være med til at starte opp noe nytt. Men vi har ikke satt noe dato eller lagt konkrete planer ennå, sier Emborg.
I tillegg til jakten på redaktører til de nye nisjemediene, har selskapet også sikret seg et stort antall norske domener.
Medier24 har funnet 36 domener kjøpt av det danske selskapet. På listen finnes navn som kapitalwatch, landbrukswatch, bankwatch og mediawatch.
– Dere eier ganske mange norske domener. Hva er planen med disse?
– Domenene utrykker et ønske om handlefrihet, mer skal du ikke legge i det. Vi tar et skritt av gangen. Vi legger ikke skjul på at vi har store ambisjoner, både i Norge, Tyskland og Danmark, men vi kommer ikke til å gjøre noe, før vi er helt klare, sier han.– Det er mange muligheter i Norge, men vi har ikke noe hastverk, legger Emborg til.
Oppstart under korona
Watch Medier utgir 15 nisjeaviser i Danmark, i tillegg til to i Norge og Tyskland.Watch Medier er eid av mediekonsernet JP/Politikens Hus, som eier aviser som Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken.
Da selskapet i fjor lanserte FinansWatch i Norge, var det etter det Emborg kaller den danske modellen. Den danske søsteravisen var den første avisen selskapet startet.Den norske finansavisen fikk et tøft oppstartsår med korona, men Emorg forteller at det har vært et godt første år.
– Vi er glade og stolte over å ha lansert FW. Det er for tidlig å snakke om suksess, men vi har et sterkt team, og vi opplever at finansbransjen har tatt godt i mot oss. Det krever hardt arbeid, men vi er tålmodige og har troen på modellen, sier han.