Onsdag ettermiddag ble det kjent at TV 2 planlegger å øke prisen på Premier League.
For alle som har TV 2 Sumo abonnement øker nå prisen med 150 kroner. Det betyr at prisen på pakken går fra 519 til 669 kroner.
Samtidig som kanalen øker prisen, slår de sammen Premier League- og Champions League-tilbudet til én pakke. Det blir dermed ikke mulig å kun abonnere på kampene fra Premier League.
Styreleder i Supporterunionen for Britisk Fotball, Anders Christensen, tror det vil komme mange reaksjoner fra supporterne på TV 2s prisøkning.
– Jeg tenker at det er negativt. Jeg tipper at det er mange som vil stoppe abonnementet slik det ser ut nå. Det pleier å bli litt rabalder hver gang de øker prisen, det tror jeg vil skje nå også. Det er helt klart at mange vil bli misfornøyde med det, sier Christensen til Medier 24.
– Jævla dyrt
Personlig synes Christensen at det er positivt at TV 2 nå inkluderer Champions League i pakken.
En kjapp utregning viser at man vil spare penger på å ha alt i en pakke hos TV 2, enn å måtte betale Viaplay for Champions League i tillegg.
Samtidig påpeker han at det ikke er alle engelske supporterne som er interessert i Champions League.
– Man betaler mer for det samme innholdet som ikke blir bedre. Det er jævla dyrt. Samtidig er nok noen av oss glad for at Champions League er inkludert. Jeg tror nok reaksjonene vil være litt delte der.
TV 2 har jo betalt store summer for rettighetene? Er det ikke bare rett og rimelig at de tar seg betalt for det?
– Jeg har forståelse for det og er klar over at rettighetene bare stiger og stiger, svarer Christensen.
Han tror heller ikke at det er tilfeldig at TV 2 øker foran dere siste sesong av rettighetshaver.
– Jeg tror nok at TV 2 ønsker å tjene mest mulig penger på dette i løpet av deres siste år.
TV 2: – Derfor øker vi prisen
TV 2s kommunikasjons- og organisasjonsdirektør, Sarah Willand, er forelagt kritikken fra Christensen.
I en mail til Medier24, skriver Willand følgende:
– Nei, prisen øker ikke fordi det er siste året vi har Premier League. Vi øker prisen fordi dette er en ny kontraktsperiode og et helt nytt produkt hvor vi for første gang har rettigheten til å vise alt fra Champions League og La Liga. Vi skulle, som alle andre, sett at denne typen rettigheter er rimeligere.
Samtidig forklarer Willand hvorfor TV 2 ikke lar supporterne kjøpe abonnement hvor man kun kan se kamper fra én eller flere utvalgte ligaer.
– Det er helt vanlig å tilby all fotballen samlet i ett abonnement. Det ser vi også i land som England, Danmark og Sverige. Alle som har tilgang til TV 2 Sport 1, vil kommende sesong også kunne se en kamp fra Premier League, to kamper fra Champions League og en kamp fra La Liga via denne kanalen. Men skal du ha tilgang til alt av fotballen, så er man avhengig av et Premium-abonnement.
Tror folk vil betale
Vilde Schanke Sundet ved Universitetet i Oslo, tror mange vil fortsette å betale for TV 2s fotballinnhold, til tross for at prisene øker.
– Det tror jeg fort at folk kan ta seg råd til. Mange strømmeplattformer har økt prisene sine i det siste. Spotify gjorde det nettopp, og Disney Plus gjorde det også etter å ha vært i det norske markedet i en kort periode, sier Sundet til Medier24.
Forskeren mener bransjen ofte har støtt på utfordringer, etter å ha priset seg selv for lavt.
– Fra publikums perspektiv blir spørsmålet hvor mange abonnementer man tar seg råd til å ha samtidig, og hva man kutter ut, dersom alle prisene økes på en gang.
Samtidig peker Sundet på at sportsrettigheter er blant det mest attraktive en TV-aktør kan tilby i dag
– En prisøkning sammenfaller ofte med attraktivt innhold. Sport er en av disse kategoriene. TV-bransjen sikrer seg disse dyre rettighetene for å holde på abonnentene. Dette er ikke noe nytt, sier hun.
– Hva tror du er grunnen til at folk forblir lojale abonnenter, selv om prisene øker?
– Vi vet at publikum er glade i sport, og også i norsk innhold. Om man da har eksklusive, attraktive rettigheter, vil dette være viktig for å skaffe seg abonnenter. I en strømmeverden, vil man da enten satse på en stor mengde innhold, slik som Netflix, eller på å ha færre, men dyre og høyverdige dramaserier, slik som HBO gjør.
Forskeren mener TV 2 for alvor er i ferd med å dreie bort fra å være en reklamefinansiert kanal, til å bli en abonnementsbasert kanal.
– Når markedet for TV-reklame forsvinner, må man hente en større andel av inntektene fra abonnentene sine, sier hun.