TV 2s Premier League-anker, Jan Henrik Børslid, i aksjon foran kamera før Manchester City mot Wolverhampton i januar 2019.

TV 2 gjør endringer - nå blir det dyrere å se Premier League

Tv 2 øker prisen på Premier League og slår sammen Premier League- og Champions League-tilbudet til én pakke.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TV 2s veiledende pris til distributørene øker med 200 kroner. Samtidig øker TV 2 Sumo prisene på Premier League Sport og Total. Disse vil koste henholdsvis 669 og 699 etter prisjusteringen.

Det melder Kampanje onsdag ettermiddag.

Kanalen øker prisen, og slår samtidig sammen Premier League- og Champions League-tilbudet til én pakke.

Det blir ikke mulig å kun abonnere på kampene som kanalen sender fra engelske Premier League.

Da TV 2 økte prisen på sitt sportstilbud i september i fjor, vekket det sterke reaksjoner.

Kanalen har økt prisen med over 80 prosent på to år.

TV 2 mister som kjent Premier League-rettighetene til Viaplay-eier NENT allerede neste sesong.

– Forståelse for at fansen og kundene reagerer på prisen

Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, forsvarer prisøkningen med at de har betalt store summer for rettighetene nå enn tidligere.

Hvorfor gjør dere dette nå?

– Dette er et helt nytt produkt, med en helt ny avtaleperiode for rettighetene til Champions League. Her vil vi sende samtlige Champions League-kamper, i tillegg til 380 kamper fra La Liga. Vi har da kjøpt betydelig dyrere rettigheter enn tidligere, og det nye tilbudet prises derfor på nytt, sier Willand, til Medier24.

I tillegg til Champions League og spanske La Liga har TV 2 også rettighetene til den engelske Premier League i én sesong til. De har også rettighetene til EM- og VM-kvalifiseringen, i tillegg til Nations League, fortsetter hun.

– Det vekket reaksjoner forrige gang dere økte prisene. Frykter dere at smertegrensen snart er nådd for norske kunder?

– Vi har stor forståelse for at fansen og kundene reagerer på prisen. Vi skulle gjerne sett at det var rimeligere, sier Willand.

– Da vi i fjor økte prisen på Premier League, fikk dette ingen konsekvenser i form av frafall av kunder. Produktet som kommer ut til høsten, er et helt nytt sportsprodukt.

Enestående tilbud

Willand sier også at det så vidt hun kjenner til, aldri har vært et lignende sportstilbud på norsk TV.

– For dem som elsker å se på fotball, som er en stor andel av befolkningen, er dette tilbudet enestående.

– Vil dere vurdere å senke prisen når dere mister Premier League-rettighetene etter neste sesong?

– Ja. Prisene på fotballpakken vår skal alltid gjenspeile rettighetene vi sitter på. Vi har ennå ikke bestemt neste års pris. Det avhenger alltid av hvilke rettigheter vi har, sier Willand.

NB: Ved første publisering av denne saken, skrev Medier24 at TV 2 Sumos Premier League Sport-pakke vil koste 649 kroner med den nye prisjusteringen. Det riktige er at den vil koste 669 kroner.

Powered by Labrador CMS