(OSLO TINGRETT): Fredag er tredje dag i retten, der Viaplay har stevnet TV 2 for bruk av klipp fra Premier League-sendingene.
TV 2s juridiske direktør Tomas Myrbostad forteller at TV 2 i forkant av sesongen hadde en diskusjon internt om hvordan de skulle forholde seg til situasjonen.
TV 2 mistet som kjent Premier League-avtalen til nettopp Viaplay før inneværende sesong.
– Vi la oss på en linje som vi mente var trygg, sier han.
Etter første serierunde kom det en henvendelse fra Viaplays Peter Nørrelund, som inntok vitneboksen tidligere fredag.
– Vi oppfattet at hovedkritikken var at vi hadde lagt det ut på nett. Så var det snakk om å møte Viaplay, forteller Myrbostad.
– Vi ønsket å se på om vi kunne finne en løsning gjennom dialog, men så ble møtet avlyst.
TV 2 fjernet klippene fra sine nettsider etter første e-post, men da nye klipp ble lagt ut skal møtet ha blitt avlyst.
I retten erkjenner han at TV 2 i fire tilfeller har klippet fra kamper som ikke er omfattet av nyhetsretten.
– Et råkjør
I sin forklaring sier han at som rettighetshaver ønsker man seg full kontroll, men at man samtidig må ha to tanker i hodet; at de er både allmennkringkaster og har en nyhetsredaksjon.
– Litt av min jobb er å sørge for at vi er noenlunde konsistent. Vi må tåle å bli møtt med samme bruk som andre. Når NRK eller VGTV bruker klipp fra Champions League, så må vi tåle at de gjør det i samme utstrekning som vi gjør. Jeg opplever at vi er tjent med å legge oss på en nøktern linje, uttaler Myrbostad.
Konkurransen om rettigheter omtaler han som «formidabel», og forklarer at strømmemarkedet og digitaliseringen har gjort at nye aktører har kommet inn.
– Det har blitt et råkjør mellom store kommersielle aktører, inkludert TV 2, som bruker disse eksklusive rettigheter for å skaffe seg markedsposisjoner og tjene penger, sier den juridiske direktøren.
– Et stort problem
Som Viaplays Peter Nørrelund forklarte tidligere, har mediehuset avtale med NRK og VG.
På spørsmål fra TV 2s advokat Severin Slottemo Lyngstad om hvordan det påvirker TV 2s nyhetsoppdrag, svarer Myrbostad:
– Hvis vi er den eneste som ikke får tilgang så er det et stort problem for oss. Vi konkurrerer med NRK i første rekke om å ha seere. Får vi ikke seere på nyhetene så er det med på å svekke vår finansiering av det vi gjør, fordi da mister vi reklameinntekter, og vi får en dårligere tjeneste. Vi kan ikke utføre oppdraget vårt slik vi ønsker det.
– Hvis alle må forholde seg til det samme så kan vi leve med det. Vi kan ikke leve med at vi er den eneste som ikke har tilgang. Det er også et problem hvis vi blir forskjellsbehandlet fordi vi konkurrerer i et helt annet marked.