Administrerende direktør Johan Hansson (VD) i det svenske medieselskapet Stampen. Til venstre: konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Så mye mediestøtte får Schibsted og Polaris i Sverige

Stampen Media nyter godt av svensk mediestøtte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

70 prosent av årets mediestøtte i Sverige, på totalt 928 millioner svenske kroner, går til seks mediekonserner.

Det skriver Dagens Media.

Blant konsernene som håver inn støtte i Sverige er Schibsted, som i 2021 fikk i overkant av 53 millioner SEK i driftsstøtte og innovasjonsstøtte.

Polaris–eide Stampen Media stikker av med en enda større pott, på 95 millioner SEK.

De får blant annet 12 millioner SEK i støtte til lokal journalistikk.

Dagens Media har kartlagt hvor mye både mediehus og konserner får i støtte fra MPRT (myndigheten för press, radio och tv). Støtten deles inn i driftsstøtte, støtte til lokaljournalistikk, innovasjons- og utviklingsstøtte, og redaksjonell støtte.

Det mediehuset som tar den største biten av kaken er Polaris og Stampen-eide Gøteborg-Posten, som får nærmere 44,6 millioner SEK i støtte.

– GP har kunnet søke støtte som bidrar til å bedre den dekningen av mindre kommuner rundt storbyene med økte redaksjonelle ressurser, og det synes jeg er veldig forenelig i formålet med støtten, sier Johan Hansson, administrerende direktør i Stampen Media til avisen.

Søsteravisen TTELA fikk også for første gang støtte, på 20,2 millioner SEK.

Johan Hansson sier at mediestøtten til Stampens titler har hatt stor betydning de siste årene, og vil fortsette å være viktig også i fremtiden.

– Vi dekker også flere geografiske områder i dag, som ikke hadde vært mulig uten støtten.

Powered by Labrador CMS