Siv Juvik Tveitnes, Schibsted Media.

Derfor ser ikke Schibsted-sjefen på Polaris som en konkurrent

– Vi kommer til å fortsette å se på Polaris Media som en partner, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes. 

Publisert

I forrige uke skrev redaktør i Medier24, Erik Waatland, i en kommentar at Polaris Media må vokse mye for å ikke bli slukt av Schibsted. Kommentaren kom etter førstnevntes kvartalsfremlegging, der det kom fram at konsernet har nedbetalt nesten all gjeld, og fått et godt utbytte fra Schibsted.

Tidligere i år byttet Polaris Media inn aksjene i Finn, med aksjer i Schibsted ASA, i forbindelse med splitten.

På forsommeren kjøpte Schibsted Media-eier Blommenholm også seg opp i Polaris, og eier nå rett i overkant av 33 prosent av selskapet.

Partner, ikke konkurrent

Waatland stilte spørsmålet om hvordan det gamle partnerskapet mellom de to konsernene ville bli nå som de øker eierandelen, samtidig som Schibsteds eierskap følger Schibsted Media i splitten.

Konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes, sier til Medier24 at forholdet ikke har endret seg etter splitten.

– Schibsted har hatt et strategisk samarbeid med Polaris Media i mange år. Vi har jobbet sammen på annonser. Polaris Media bruker mye av vår teknologi, og vi har redaksjonelle samarbeid. Så vi er partnere på et operasjonelt plan, ikke konkurrenter, sier Juvik Tveitnes.

– Vi kommer til å fortsette å se på Polaris Media som en partner, og samtidig utvikle konsernet videre som eiere, sier Juvik Tveitnes.

– Forskjellige markeder

Hun legger til at de to konsernene opererer i forskjellige markeder, både i Norge og Sverige.

– Polaris Media har en regional posisjon i Sverige med Gøteborgposten og har et sterkt fotavtrykk der. I tillegg har de lokalaviser i området rundt. Schibsted har Aftonbladet og Svenska Dagbladet som er nasjonale aviser.

Tveitnes påpeker at det er det samme i Norge, hvor Schibsted har regionale og nasjonale aviser. De to konsernene eier også seks mediehus på Vestlandet sammen, etter at Polaris Media i fjor kjøpte 51 prosent av aksjene fra Schibsted.

Hun er klar på de har vært eier i Polaris Media i mange år, og vil fortsette å utvikle selskapet.

– Og de har lykkes veldig godt de siste årene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS