I forrige uke skrev redaktør i Medier24, Erik Waatland, i en
kommentar at Polaris Media må vokse mye for å ikke bli slukt av Schibsted. Kommentaren
kom etter førstnevntes kvartalsfremlegging, der det kom fram at konsernet har
nedbetalt nesten all gjeld, og fått et godt utbytte fra Schibsted.
Tidligere i år byttet Polaris Media inn aksjene i Finn, med
aksjer i Schibsted ASA, i forbindelse med splitten.
På forsommeren kjøpte Schibsted Media-eier Blommenholm også
seg opp i Polaris, og eier nå rett i overkant av 33 prosent av selskapet.
Partner, ikke konkurrent
Waatland stilte spørsmålet om hvordan det gamle partnerskapet
mellom de to konsernene ville bli nå som de øker eierandelen, samtidig som
Schibsteds eierskap følger Schibsted Media i splitten.
Konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes, sier til
Medier24 at forholdet ikke har endret seg etter splitten.
– Schibsted har hatt et strategisk
samarbeid med Polaris Media i mange år. Vi har jobbet sammen på annonser. Polaris
Media bruker mye av vår teknologi, og vi har redaksjonelle samarbeid. Så vi er
partnere på et operasjonelt plan, ikke konkurrenter, sier Juvik Tveitnes.
– Vi kommer til å fortsette å se på Polaris Media som en partner, og samtidig utvikle konsernet videre som eiere, sier Juvik Tveitnes.
– Forskjellige markeder
Hun legger til at de to konsernene opererer i forskjellige
markeder, både i Norge og Sverige.
– Polaris Media har en regional
posisjon i Sverige med Gøteborgposten og har et sterkt fotavtrykk der. I
tillegg har de lokalaviser i området rundt. Schibsted har Aftonbladet og Svenska
Dagbladet som er nasjonale aviser.
Tveitnes påpeker at det er det samme i Norge, hvor Schibsted
har regionale og nasjonale aviser. De to konsernene eier også seks mediehus på Vestlandet
sammen, etter at Polaris Media i fjor kjøpte 51 prosent av aksjene fra
Schibsted.
Hun er klar på de har vært eier i Polaris Media i mange år, og vil fortsette å utvikle selskapet.
– Og de har lykkes veldig godt de siste årene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no