En nylig Apple-oppdatering har de siste dagene skapt store problemer for de norske podkast-produsentene og mediehusene.
Det er i Apples podkast-app problemene ligger, som mange bruker til å lytting, og de oppstår etter man logger seg inn etter oppdateringen.
Blant problemene er manglende mulighet til å laste opp nye podkast-episoder, og at gamle episoder er forsvunnet.
VGs podkastsjef Helle Skjervold bekrefter at mediehuset er ett av dem som sliter.
– VG og VGTV har den siste uka hatt problemer med publisering av podkastinnhold i Apple podkast-appen. Vi opplever at ferske episoder av etablerte podkast-kataloger ikke dukker opp som de skal hos sluttbrukeren, enten ved at de uteblir fra episode-oversikten, katalog-oversikten eller ikke er tilgjengelig i fritekst-søk i appen, skriver hun til Medier24.
– Det har vært vanskelig å få et totalbilde på hvor stort problem dette har vært ut mot lytterne våre, men det er uansett veldig synd - spesielt i en uke der VG har hatt mye god podkastjournalistikk i både Alt fortalt-katalogen, Krimpodden og i nye sesonger av våre mest populære underholdningspodder, forteller Skjervold.
– Får orden i sysakene
Hun sier VG har forsøkt å komme i kontakt med Apple, og har fått beskjed tilbake om at tech-giganten jobber med saken.
– Så vi krysser fingrene for at Apple snart får orden i sysakene, og det litt brennkvikt, sier Skjervold.
Hos produsentselskapet Svarttrost Produksjoner, som samarbeider med VG om den ferske podkasten «Dukkemannen», har de også merket problemene.
– Litt kjedelig for oss og VG, men helt krise for Apple, ettersom det nå står øverst på Norges største nettsted at appen deres har problemer, mens lytterne i stedet sluses inn i Spotify. Tipper det utdeles high fives hos Spotify i dag, skriver journalist og partner i Svarttrost, Sindre Leganger, til Medier24.
Avdelingsleder for lyd i Aftenposten, Karoline Fossland, forteller at også de har opplevd problemet i en stund.
– Vi har fått opp feilmelding på Itunes-kontoen vår i halvannen uke. Men nå har det også gått ut over distribusjonen av episoder, sier hun til Medier24.
Hun forteller at de har fått tilbakemelding fra mange lyttere fredag morgen, som ikke har funnet den nyeste Forklart-episoden i iTunes.
– Det virker som den kommer til noen brukere, men vi vet ikke hvorfor den kommer til bare noen, sier hun.
Fossland forteller at de nå forsøker å pushe episoden i andre kanaler.
– Vi prøver å lenke til episoden i Spotify eller i vår egen podkast, men det er en eneste muligheten vi har.
Foreløpig har de ikke fått noe svar fra Apple på hva som har skjedd.
– Vi har sendt en mail til support, men kundepleie er visst ikke en prioritet.
NRK har ikke logget inn
Hos NRK har ikke problemene vært like store.
Podkast-sjef i NRK, Petter Sommer, forteller at de ikke har hatt de samme innloggingsproblemene etter oppdateringen hos Apple - fordi de ikke har logget inn.
– Apple sendte en mail hvor det sto at de hadde problemer og at man ikke måtte logge inn. Den kom et døgn etter oppdateringen. Heldigvis hadde ingen hatt tid til å logge inn i mellomtiden, sier Sommer til Medier24.
Han legger til at hvis innloggingsproblemene vedvarer, vil også de få problemer når det skal opprettes nye podkast-titler.
– Det er synd at mange har disse problemene. Det rammer alle, og ingen er tjent med at Apple ikke får til dette. Hos mange er Apple den største plattformen, og da blir det vanskelig, sier han.
Apple Norge har ikke besvart Medier24s henvendelser fredag.