Schibsted Marketplaces må gjennomgå store kutt.

Nytt krisemøte om Schibsteds KI-avtale i svensk organisasjon

SPCMO har igjen hatt møte for å se på konsekvensene knyttet til Schibsteds avtale med OpenAI.

Publisert Sist oppdatert

For to uker siden kom nyheten om at Schibsted har inngått en avtale med OpenAI. 

Samme dag kalte Swedish Publisher Collective Management Organisation (SPCMO) inn til et hastmøte i styret. De var usikre på om avtalen bryter med foreningens oppdrag. 

Alle store svenske mediehus, deriblant Schibsted, er med i foreningen. Schibsted avviste i styremøtet at avtalen bryter med oppdraget. 

I forrige uke avholdt organisasjonen et nytt møte.

Det bekrefter styreleder Anders Enström til Dagens Media.

–Jeg kan ikke gå inn på noen detaljer, men på møtet hadde vi en fortsatt diskusjon om avtalen og ulike sider ved den. Det handler om hvilke konsekvenser Schibsteds avtale medfører og hva den betyr, sier han.

Han legger til at det er mange spørsmål blant medlemmene om hvilke konsekvenser avtalen kan ha.

– Vi fortsetter å diskutere dette, det er en viktig sak for oss. Vi har mye å se på, så det tar en stund før vi vet mer. Dette er komplekse problemstillinger og en diskusjon som vil ta tid, sier han.

Kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Nordby, har tidligere sagt til Medier24 at det ikke er tvil om at de tar en risiko med avtalen, men at det gir de mulighet til å evaluere effekten. De ønsker ikke å gå ut med prisen på avtalen. 

I Sverige har avtalen med OpenAI skapt reaksjoner. 

Bonnier News–sjef Anders Eriksson er bekymret for utviklingen. Han mener avtalen Schibsted har inngått er en farlig vei å gå. Bonnier har tidligere sagt nei til avtale med OpenAI.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS