For to uker siden kom nyheten om at Schibsted har inngått en
avtale med OpenAI.
Samme dag kalte Swedish Publisher Collective Management
Organisation (SPCMO) inn til et hastmøte i styret. De var usikre på om avtalen bryter med
foreningens oppdrag.
Alle store svenske mediehus, deriblant Schibsted, er med i
foreningen. Schibsted avviste i styremøtet at avtalen bryter med oppdraget.
I forrige uke avholdt
organisasjonen et nytt møte.
Det bekrefter styreleder Anders
Enström til Dagens Media.
–Jeg kan ikke gå inn på noen
detaljer, men på møtet hadde vi en fortsatt diskusjon om avtalen og ulike sider
ved den. Det handler om hvilke konsekvenser Schibsteds avtale medfører og hva
den betyr, sier han.
Han legger til at det er mange
spørsmål blant medlemmene om hvilke konsekvenser avtalen kan ha.
– Vi fortsetter å diskutere
dette, det er en viktig sak for oss. Vi har mye å se på, så det tar en stund
før vi vet mer. Dette er komplekse problemstillinger og en diskusjon som vil ta
tid, sier han.
Kommunikasjonssjef i Schibsted
Media, Bjørn-Martin Bache Nordby, har tidligere sagt til Medier24 at det ikke er
tvil om at de tar en risiko med avtalen, men at det gir de mulighet til å
evaluere effekten. De ønsker ikke å gå ut med prisen på avtalen.
I Sverige har avtalen med OpenAI skapt reaksjoner.
Bonnier
News–sjef Anders Eriksson er bekymret for utviklingen. Han mener avtalen Schibsted har inngått er en farlig vei å gå. Bonnier har tidligere
sagt nei til avtale med OpenAI.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no