Kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Nordby.
Kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Nordby.

Schibsted nekter å dele summen for OpenAI-avtalen: – Det er ingen tvil om at vi tar en risiko

– Det er få utgivere som har like mye å tape på endringer i direkte trafikk som Schibsted, sier kommunikasjonssjef Bjørn-Martin Bache Nordby. 

Publisert Sist oppdatert

Mandag ble det kjent at Schibsted Media inngår et strategisk partnerskap med teknologigiganten OpenAI, som blant annet står bak ChatGPT.

«Avtalen tilfører ekstra ressurser som er øremerket innovasjon og KI-utvikling i redaksjonene», skrev konsernet i en pressemelding.

Schibsted Media bekrefter overfor Medier24 at dette innebærer at Schibsted får betalt for avtalen - i tillegg får de tilgang på data og teknologi.

Schibsted vil hverken svare på hvordan betalingsordningen ser ut - eller hvor mye de får betalt.

– Dette er en kommersiell avtale mellom Schibsted Media og OpenAI, og vi går ikke inn på økonomiske detaljer eller spesifikke vilkår i slike avtaler, skriver kommunikasjonssjef Bjørn-Martin Bache Nordby i en e-post til Medier24.

– Gir oss bedre muligheter

Rollen til tek-gigantene er stadig diskutert i norsk mediebransje - både i lys av kampen mot desinformasjon i sosiale medier - frykten for trafikkfall fra Google - og dårlige rekonkurransevilkår for redaktørstyrte medier.

– Hvordan har vurderingene vært rundt å inngå denne avtalen?

– AI er en transformativ kraft i samfunnet og mediebransjen. Når vi står overfor slike endringer, er én ting klart: Det er avgjørende å erkjenne dem tidlig og utforske mulighetene de bringer, i stedet for bare å forsøke å beskytte eksisterende posisjoner. Alternativet er å vente og se – eller å gjøre ingenting – noe som er den farligste strategien.

– Når det er sagt, så er det få utgivere som har like mye å tape på endringer i direkte trafikk som Schibsted, hvor vi er unike i global sammenheng. Samtidig tror vi ikke at brukeradferd endrer seg så raskt. Dette samarbeidet gir oss dessuten bedre muligheter til å overvåke hvordan brukerne samhandler med vårt innhold på ChatGPT. Denne innsikten er verdifull for vår produktutvikling og hjelper oss med å opprettholde og styrke våre posisjoner i Sverige og Norge.

– Tar en risiko

– Ser Schibsted Media på det som helt uproblematisk å inngå en avtale med en voksende tekgigant?

– Det er ingen tvil om at vi tar en risiko, for fremtiden innen dette feltet er vanskelig å forutsi. Derfor gir avtalen oss muligheten til å evaluere effekten før vi eventuelt forplikter oss til en lengre avtale. Dette reduserer noen av de potensielle risikoene og sikrer at vi kan revurdere samarbeidet basert på faktiske data og innsikter.

– Vil redaksjonene være habile i å lage kritisk journalistikk rundt OpenAI?

– Ja. Våre selvstendige og uavhengige redaksjoner vil fortsette å rapportere om og granske OpenAI på samme måte som andre store teknologiselskaper, selv om dette partnerskapet er inngått.

I Sverige har avtalen med Open AI skapt reaksjoner. 

Bonnier News–sjef Anders Eriksson er bekymret for utviklingen. Han mener avtalen Schibsted har inngått er en farlig vei å gå. Bonnier har tidligere sagt nei til avtale med Open AI.

Opphavsrettsforeningen Swedish Publisher Collective Management Organisation (SPCMO), holdte et haste-styremøte etter nyheten ble kjent, fordi de var usikker på om avtalen bryter med foreningens oppdrag. Alle store svenske mediehus, deriblant Schibsted, er med i foreningen. Schibsted avviste i styremøtet at avtalen bryter med oppdraget. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS