– Helt grunnleggende så handler dette om at vi ønsker at TV 2-navnet er mor-merkevaren vår, og at det er TV 2 som er avsender. Vi ser at det kan være vanskelig å finne frem, og skille tjenestene fra hverandre. Det gjør vi noe med nå, sier Sandnes til Medier24.
– Fortsatt samme innhold
Han utdyper navneendringen for den lineære hovedkanalen slik:
– TV 2 Direkte vil fortsatt vise det samme innholdet, men endringen vil gjøre det tydeligere at innholdsuniverset vårt strekker seg mer ut enn bare hovedkanalen, sier han.
– Vår ambisjon er ikke at folk flest nødvendigvis skal bruke navnet, og si «dette så jeg på TV 2 Direkte». Snarere ønsker vi at folk skal si at de har sett på TV 2, forklarer Sandnes.
– Men en «direkte»-super på skjermen har tradisjonelt vært brukt når det er direktesendinger, som sportsarrangementer. Alt på TV 2 Direkte vil jo ikke være direkte?
– Nei, men jeg tror folk flest skjønner at ikke alt på en lineær TV-strøm er direkte. Dette kommer seerne til å forstå, sier Sandnes.
– Vi ser også at flere andre aktører - også internasjonalt - bruker «direkte» om både lineære kanaler og forhåndsprogrammerte strømmer, legger han til.
– TV 2 er nå langt mer enn det vi startet som. Da var det én kanal. Nå har vi både en strømmetjeneste, tv2.no, nisjekanaler og en stor kanal. Derfor mener vi nå det er riktig å legge til en henvisning til hovedkanalen.
På spørsmål om hvorfor de endrer navnet på TV 2 Nyhetskanalen - for første gang siden den ble lansert i 2007 - svarer Sandnes:
– Det er et mer beskrivende og tydelig navn for hva innholdet er, og helt i tråd med den navnestrategien vi har. TV 2 Nyheter er også navnet til vår nyhetsredaksjon, sier han.