Produktdirektør i VG, Ola Stenberg, holder en versjon av ordspillet Ordstjernen.

VG satser på ordspill: – En medietrend som er på vei tilbake

New York Times har stor suksess med ordspillet sitt Spelling Bee. Nå følger VG etter med sin vri.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det siste året har VG jobbet med prosjektet «Ordstjernen». Produktet er et ordspill hvor brukerne skal finne så mange ord som mulig ut ifra en stjerne sammensatt av forskjellige bokstaver.

Hver dag byttes bokstavene i stjernen ut, og Ordstjernen kan minne mye om New York Times' Spelling Bee.

Produktdirektør i VG, Ola Stenberg, forteller at Ordstjernen føyer seg inn i et felt som avisene tradisjonelt kjenner.

– Målet vårt er å skape engasjement innenfor et felt som vi kjenner godt til. Man har en tradisjon for kryssord, sudoku og den slag. Så har vi sett at dette får en ny vår i en digital tid, og det var den muligheten vi hadde lyst å angripe, sier Stenberg til Medier24.

– Gir brukerne en grunn til å logge inn

VGs produktdirektør mener at Ordstjernen lettere kan knytte brukere til VG. Etter at man har spilt ordspillet hos VG i en liten stund, blir man spurt om å logge inn som Schibsted-bruker.

– Da gir vi brukerne en grunn til å logge inn. Det har vært en utfordring for mediebransjen. Vi ber alle om å logge inn, men hva er egentlig verdien du får tilbake av å logge inn. Dette er ett eksempel på noe som kan styrke verdiforslaget.

Stenberg forteller videre at flere innloggede brukere er viktig for en mer personalisert opplevelse av VG i fremtiden, både kommersielt og redaksjonelt.

Ordstjernen har blitt utviklet sakte og sikkert i det stille, og er fortsatt i en tidlig fase.

Så langt har ordspillet 20.000 brukere, og Stenberg forteller at innboksen blir fylt opp av tilbakemeldinger fra spillerne.

I forrige uke kjøpte New York Times det suksessfulle ordspillet Wordle for flere millioner.

Stenberg tror det ligger et stort brukermarked for produktet.

– Det er noe med den kaffepausen eller pausen du har på bussen eller toget. Du har bare lyst å gjøre noe - og da er spill som utfordrer hodet populært. Da kommer disse ordspillene inn og fyller tiden.

– Man kan kalle det konturene av en medietrend som er på vei tilbake, men nå på digitale flater.

Koster ikke penger

Spelling Bee hos New York Times er forbeholdt betalende abonnenter. Den amerikanske avisen har bygget mye av sin inntektskilde rundt betalende abonnenter.

Stenberg forteller at Ordstjernen vil være gratis hos VG, enn så lenge.

– Vårt startpunkt har vært at dette ikke koster penger. Men i forlengelsen av slik Ordstjernen er i dag, så kan det være at man utvikler spillet i en retning som gjør at det kan være verdt å betale for det.

– Om vi evner å utvikle produktet til det punktet gjenstår å se, eller om vi heller generer inntekter gjennom mer tradisjonell annonsering, legger han til.

– Hvorfor skal mediene drive med spillutvikling?

– Jeg tror ikke det er noen fasit at det er vi som skal stå for det. Men det er en tradisjon i VG for å tenke annerledes og utfordre oss selv på å tenke nytt hele tiden med å bygge produkter rundt kjerneproduktet vårt som generer interesse, svarer Stenberg.

Samtidig understreker han hva som er hovedoppdraget til VG.

– Alt vi driver med gjør vi for å styrke oss på VGs viktigste oppdrag, som er nyheter. VG er først og fremst nyheter.

Powered by Labrador CMS