Fv. Kenneth Kamp, Eli Kvamme, Gitte Olsen, Kåre Stig Nøstdal, Anne Solveig Berge Trandal og Kristian Moe.
Foto: Einar Welle
Ålesund får ny nettavis
Gratisavisa på papir håper å nå enda flere lesere med ny nettavis.
Gratisavisen Nytt i Uka slipper ny nettavis, kalt aesby.no, onsdag 24. august.
Det forteller avisen Nytt i Uka selv i en pressemelding.
Avisen har siden 1985 kommet ut en gang i uka gratis på papir. Nå tar de nye, digitale steg.
– Målet er at vi gjennom å lage godt lokalstoff også på nett, skal nå enda flere lesere. Men vi både håper og tror at aesby også skal bli et kjærkomment tilskudd til alle de som allerede er glade i papiravisen vår, sier redaktør Kåre Nøstdal i pressemeldingen.
Til Medier24 forteller Nøstdal at det er ganske stas.
– Det føles helt fantastisk, samtidig som vi har sommerfugler i magen. Det føles også veldig trygt og godt å være eid av Polaris som har så mange ufattelig flinke folk som har gjort dette før, sier han.
Navnet har de hentet fra flyplasskoden på Ålesund lufthavn. Idéen har de hentet fra Adresseavisen i Trondheim.
– Innhold og design på aesby er utviklet i Nytt i Uka, i tett samarbeid med mange flinke folk i Polaris Media både her i Ålesund og Trondheim. Utviklingsarbeidet er gjort av våre utviklere i Trondheim, sier redaktøren.
Håper på flere unge
Nøstdal forteller at papiravisa Nytt i Uka har en god «standing» blant det voksne publikummet.
– Vi håper å tiltrekke oss kanskje flere av de i alderssegmentet 25 og oppover enn det vi kanskje har på papir i dag, forteller han.
Samtidig skal de ikke vike unna sine prinsipper.
– Når vi nå lanserer noe på nett, så skal vi klare å ta med oss de viktige verdiene inn i nettsatsingen vår fra papiravisa. Vi skal være nær, aktuell og pålitelig, forklarer han.
Kjøpt opp i fjor
I fjor ble det kjent at Sunnmørsposten, som er en del av Polaris Media Nordvestlandet, kjøpte opp Nytt i Uka.
Fram til nå har avisa hatt ei enkel nettside der noen saker ble publisert innimellom.
– Vi har i all hovedsak vært ei papiravis som har kommet ut til ca. 40.000 i vårt område, sier redaktøren.
Og selv med hårete mål med satsingen, som inkluderer å skaffe seg abonnenter, tror Nøstdal at det kan ta tid.
– Vi har lagt oss i startfasen på en relativt edruelig målsetting om hvor mange vi kan nå. Vi skal også bygge kjennskap til et nytt produkt. Det er en krevende prosess for alle, avslutter han.