Produkteier i Schibsted News Media, Sarah Sørheim, sammen med grunnlegger og daglig leder Lucas Weldeghebriel i Shifter.

Schibsted sluker hele Shifter

Schibsted Media kjøper de resterende aksjer i Shifter Media AS, og blir eneeier av selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Det opplyser Schibsted Media i en pressemelding.

– Vi har offensive planer for den videre utviklingen av Shifter, og med dette oppkjøpet får vi et enda større rom for å satse videre, sier Sarah Sørheim, leder for nisjeenheten i Schibsted Media og styreleder i Shifter.

Schibsted kjøpte 51 prosent av Shifter i fjor, før konsernet ble splittet i de to selskapene Schibsted Media og Schibsted Marketplaces i starten av juni. Før det eide blant annet E24 en andel i selskapet. 

Shifter ble startet av gründerne Lucas Weldeghebriel og Per-Ivar Nicolaisen i 2016, mens medgründer Aslaug Syvertsen ble en del av selskapet kort tid etter oppstarten.

Alle de tre har aksjer i selskapet, i tillegg til at selskapet har blitt eid av et knippe engleinvestorer - investorer med dype lommer som går tidlig inn i nyoppstartede selskaper.

Da Schibsted kjøpte seg opp i mediehuset, uttalte Sarah Sørheim at avisen hadde en fin posisjon som en avis som er i forkant på å dekke de store skiftene. 

Etter at Shifter ble en del av Schibsted i fjor, har de også lansert B2B-publikasjonen Bankshift. 

– Vi er stolte av at Schibsted Media kjøper opp Shifter Media, og det gjør at vi nå sammen kan realisere våre vekstplaner, sier Lucas Weldeghbriel, daglig leder og ansvarlig redaktør.

Han påpeker at de gjennom oppkjøpet går fra å være to selskaper med litt ulike incentiver, til å bli 100 prosent samkjørte om de samme målene. 

– Det vil gjøre det mye enklere å bevege seg kjapt. Personlig er jeg ekstra stolt av at Schibsted, hvor både Per-Ivar, Aslaug og jeg har jobbet i mange år tidligere, tror på det vi har bygget og vil være med å ta det videre. 

Shifter Media er en del av nisjeenheten i Schibsted Media, og Sørheim sier selskapet ser muligheter i å videreutvikle journalistiske produkter rettet inn mot spesifikke målgrupper.

– Vekst innenfor nisjer er en tydelig trend både nasjonalt og internasjonalt, og vi har tro på at det ligger spennende muligheter for oss her. Dessuten ser vi også at nisjemediene våre kan spille en viktig rolle i å skape et mer komplett tilbud av publikasjoner til våre kunder og brukere.

– Vi er skikkelig stolte over å få overta eierskapet i Shifter og veldig takknemlige for det gode samarbeidet vi har med gründerne av selskapet. Nå gleder vi oss stort til fortsettelsen, sier Sørheim.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS