NHST med digital vekst i fjerde kvartal

NHSTs mediedivisjon økte abonnements- og annonseinntekter i 2021, drevet av betydelig digitalvekst.

Publisert Sist oppdatert

NHSTs mediedivisjon økte både brukerinntektene og reklameinntektene i fjerde kvartal 2021.

Det viser selskapets kvartalsrapport.

NHSTs mediedivisjon leverte et resultat (EBITDA) på 72,1 millioner kroner i 2021, opp fra 45,2 millioner i 2020. Mediedivisjonen omsatte i 2021 for 857 millioner kroner.

For kvartalet leverte divisjonen et på 9,6 millioner kroner, en tilbakegang fra 18,5 millioner kroner i 2020.

– Det ble lagt ned en fenomenal jobb av alle ansatte både i Norge og utlandet i 2021, som sikret at vi økte inntektene både på annonse- og abonnementssiden. Jeg er veldig fornøyd med utviklingen vi ser i publikasjonene, sier konsernsjef Trond Sundnes

Annonseinntektene i fjerde kvartal økte med 15 prosent mot fjoråret, mens abonnementsinntektene økte med 4 prosentmot samme periode i fjor.

– Dette er en stor laginnsats som begynner med journalistikken både i DN, Fiskeribladet, Europower og i alle våre globale publikasjoner – journalistikk som setter dagsorden og som leserne trenger hver eneste dag.

Brukermarkedsinntektene i kvartalet økte med 4,0 prosent fra fjerde kvartal 2020, drevet av god vekst i digitale abonnementer i alle publikasjoner.

Samlede brukermarkedsinntekter for segmentet ble 150,9 millioner kroner i fjerde kvartal 2021 mot 145,1 millioner kroner året før.

l Iøpet av fjerde kvartal 2021 gjennomførte konsernet en omlegging av juridisk struktur og av organisasjonsstrukturen innenfor medieområdet. Formålet med endringene er å legge til rette for styrket forretningsutvikling på tvers av publikasjonene og for høyere vekst.

Etter omleggingen vil konsernet rapportere finansielle data for de to hovedsegmentene, media og SaaS.

NHST Media Group er eid av NHST Holding, og består av publikasjonene Dagens Næringsliv, Fiskeribladet, Europower, TradeWinds, Upstream, Recharge og Intrafish.

For året 2021 ble konsernets driftsinntekter 1 084,9 millioner kroner sammenliknet med 1 088,8 millioner kroner for 2020. Korrigert for effekten av salget av Morgenbladet, som fant sted per 30. juni 2020, viste driftsinntektene en økning på 30,9 millioner kroner som tilsvarer 2,9 prosent.

Powered by Labrador CMS