Kortversjon:
- Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes beskriver oppkjøpet som en milepæl.
- Hun mener TV4 og MTV komplementerer Schibsteds eksisterende portefølje.Oppkjøpet kommer samtidig med nedbemanninger i Schibsted, men Tveitnes forsikrer om at dette er to separate prosesser drevet av ulike mål.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Tirsdag morgen kom nyheten om at Schibsted Media kjøper
svenske TV 4 og finske MTV til en sum på 6,5 milliarder svenske kroner. Det tilsvarer cirka 6,8 milliarder norske kroner.
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes sier til Medier24 at det er
en historisk dag for Schibsted Media.
– Jeg tror det er en milepæl for det nordiske mediemarkedet.
Samtidig som Schibsted Media blar opp for de nordiske TV-kanalene,
er de midt i en nedbemanning hvor de skal kutte 13 prosent av de ansatte. Juvik
Tveitnes er tydelig på at dette er to ulike prosesser.
– Det at vi gjør dette
kostnadsprogrammet i vår eksisterende portefølje, handler om å svare opp det skiftet
som skjer fra en lønnsom og stor printøkonomi, til en foreløpig mindre lønnsom digital
økonomi. Vi må tilpasse driften slik at vi øker den digitale lønnsomheten, sier
hun.
– Samtidig investerer vi i et
nytt selskap som representerer noe helt annet. Det er en investering for
fremtiden. Dette er to ulike beslutninger, og vi står ved begge, sier hun.
– Hånd i hanske
– Hvordan passer TV 4 og MTV inn i Schibsted Medias
portefølje?
– Kjernen i det vi gjør er
uavhengig journalistikk. TV 4 og MTV er blant de viktigste mediene i Sverige og
Finland, og ved å ta de inn i Schibsted – familien, befester det vår strategi om
å styrke journalistikken og investere i kvalitetsinnhold i hele Norden.
Hun legger til at kjernen i
Schibsted de siste årene har vært å utvikle sterke digitale nyhetsdestinasjoner
både i Norge og Sverige.
– TV 4 og MTV representerer
noe annet. Det er TV, det er strømming, det er underholdning, sport og drama. Sånn sett komplementerer dette porteføljen vår, så vi kan nå ut til flere. Vi har ønsket
å bygge et mer komplementert medietilbud og styrke oss i Sverige. Sånn sett er
dette hånd i hanske med vår strategi.
Det er ikke første gang Schibsted har snust på TV-markedet.
I 2023 kjøpte Schibsted seg inn i Viaplay. Der tapte selskapet 360 millioner
kroner, og solgte seg ut etter et halvt år.
Juvik Tveitnes sier det er en helt annen setting denne gangen.
– Vi har hatt en splitt, nå
er Schibsted Media et privateid, uavhengig og dedikert medieselskap som kan
følge en strategi som er riktig for oss. Sånn sett er vi i en annen setting nå,
som virkelig muliggjør dette.
– «business as usual»
I pressemeldingen tirsdag morgen
skriver konsernet at de også vil utforske muligheter for samarbeid innenfor
personalisering og annonser.
Samtidig er dette avdelinger i Schibsted som har
blitt hardt rammet av nedbemanningen.
– Hvem sine ansatte er det
som skal stå for dette?
– Nå er vi på dag en av dette
nye medieselskapet. Nå fremover skal alle våre selskaper følge «business as
usual», og de planene de har. Og over tid, når denne avtalen er klar, vil vi se
på muligheter for samarbeid. Så får vi komme tilbake til det når vi kommer så
langt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no